Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności/Cookies.OK

Grasz jeszcze w Diablo 3?

Wyniki

Loading ... Loading ...

Diablo_3_fansite Diablo_3_PvPkomnatadusz.pl
Facebook.com - diablo3poland Youtube.com - diablo3poland Twitter.com - diablo3poland
Filtruj newsy: Wszystkie Newsy Blizzard Newsy Diablo3.com Newsy Diablo3.pl
Czekasz na PvP w Diablo 3? My również!

Bashiok: Temat Maksymalnego Poziomu Postaci Powraca

No wreszcie. Bashiok powraca z letargu i natychmiast włącza się w powracającą dyskusję o kontrowersyjnie niskim maksymalnym poziomie postaci w Diablo 3. Jedziemy.

...Martwię się o D3 i kierunek w którym zmierza. Jako że znacznie obniżono maksymalny poziom postaci, jednocześnie ułatwiając jego osiągnięcie, bez odpowiedniej ilości motywacji do kontynuowania rozgrywki postacią po osiągnięciu tej granicy, wielu graczy zaprzestanie gry (szczególnie gdy tworzenie nowych wersji alt'ów stanie nudne). Wszystko sprowadza się do tego ile dostajemy w zamian za nasze wysiłki, po osiągnięciu maksymalnego poziomu, tracimy element nagradzający nas za dalsze granie daną postacią.

Powiedziawszy to wszystko, dobre, progresywne rozwiązania na końcowe etapy rozgrywki mogą zastąpić podświadomą potrzebę zdobyć kolejnego poziomu. Jest to tylko kwestia tego, CO z końcowymi etapami rozgrywki zrobią w D3. Po prawdzie, nie widzę PvP i zbierania przedmiotów jako odpowiedzi na ten problem. Nie wiem co wywołało decyzję o obniżeniu maksymalnego poziomu w D3. Bardzo chętnie bym się dowiedział.

Bashiok: Dobra dyskusja! Wiem, że jest to stary temat, jednak pojawiło się tu sporo dobrych argumentów jak i kontrargumentów.

Coby więc powtórzyć kilka rzeczy i może sprowadzić je do konkretnych powodów, dla których (uważamy), że niższy maksymalny poziom postaci będzie dla gry lepszy:

# Chcemy by każdy poziom był odczuwalny jako znaczny przyrost mocy. Ilość mocy, którą postać zyskuje poprzez nabijanie poziomów, możecie sobie wyobrazić w formie dzbanka oranżady a każdy poziom w formie szklanki. Musimy posiadać jakiś punkt graniczny do którego możemy skalować moc dostępną dla gracza. Mając mniejszą ilość szklanek, możemy wlać do nich więcej pysznej, gaszącej pragnienie oranżady. Rozdzielając ten sam dzbanek na 99 czy 200 szklanek, każdy poziom staje się mniej satysfakcjonujący (czy nawet niezauważalny).

# Chcemy by benefity za każdy poziom był tak wyraźne, jak tylko się da. Niektórzy sugerowali: "Cóż, pozwólcie nam dobić do 60 poziomu, ale nie przestawajcie nam po tym dawać punktów." Nie jest to jednak rozwiązanie a raczej ten sam problem, tyle że gorszy, ponieważ nie mamy wtedy żadnego wbudowanego systemu śledzenia rozwoju postaci (w sensie poziomów). Chcemy również uniknąć dawania benefitów z poziomów w nieregularnych odstępach (choć może się to okazać nieuniknione dla punktów Trait'ów), na co niektórzy sugerują "Pozwólcie nam nabijać poziomy do 99 a nagrody po prostu dawajcie nam co każde kilka poziomów". To sprowadza nas do pierwszego argumentu: Chcemy by każdy poziom był odczuwalny jako znaczny przyrost mocy. Punkty Trait'ów mogą nie być przyznawane z każdym poziomem, jednak suma pozostałych korzyści ze zdobywania poziomów, w naszym przekonaniu nadal pozostaje znaczna, jednocześnie trafiając w nasze zamiary.

# Ze względu na ekstremalną krzywą zdobywania poziomów w Diablo II, nie dało się uzyskać balansu dla postaci na 99 poziomie. To oznaczało, że jakieś ostatnie 15 poziomów nie było tylko minimalnym wzrostem mocy, częściej nie zapewniały one zupełnie nic w temacie zdolności postaci do przebrnięcia przez poziom trudności Hell i zdobywania przedmiotów, gdzie te ostatnie potrafiły znacznie wzmacniać moc postaci. Zamiast tego, nabijanie do 99 poziomu stało się symbolicznym statusem.

# Możemy mieć długoterminowe symbole statusu do których ludzie aspirują, symbole będące ekstremalnie wizualne, wyraźnie pokazując innym nakład pracy włożony w ich zdobycie, jednocześnie nie przypisując ich do czegoś takiego jak sam poziom postaci. Razem z rzemieślnikami, osiągnięciami, kamieniami szlachetnymi, runami i wszystkimi innymi progresywnymi metodami na dostosowywanie naszej postaci, wciąż mamy dla was w tym temacie niespodzianki.

# Balans nie jest głównym argumentem za ściślejszym systemem poziomów, stanowi jednak jeden z ubocznych benefitów. Biorąc pod uwagę całość ulepszeń i zmian do wszystkich podstawowych designów, uważamy, że gra na całej linii stanowi całkiem rozsądne wyzwanie (jako że całkiem jasno możemy określić jak bardzo silny ktoś może być w dowolnym momencie gry) bez prób tworzenia owego "wyzwania" przy pomocy kiepskich taktyk.

# Gra bardzo dobrze utrzymuje tempo progresji na przestrzeni wszystkich systemów modyfikacji postaci, które już same w sobie są znacznie ciekawsze dla postaci z kresów rozgrywki niż zwykłe liczby w statystykach.

Jestem pewien, że pominąłem jeden czy dwa argumenty. Sprowadza się to jednak do tego, iż zdajemy sobie sprawę, że ludzie lubią mieć długoterminowe cele, które dobrze jest ścigać i jeszcze lepiej osiągnąć, nie uważamy jednak, by jednym z nich powinien być poziom postaci a po prawdzie, uczynienie z poziomów postaci długoterminowego celu sprowadza nam na głowy wiele negatywnych efektów (pamiętając o naszej chęci uczynienia każdego poziomu tak wartościowym, jak tylko to możliwe). Nie mamy wątpliwości co do tego, że ludzie z chęcią będą ganiać za tymi długoterminowymi celami, w rodzaju stworzenia postaci doskonałej, zdobycia osiągnięcia wymagającego intensywnego i długotrwałego grania, nabicia maksymalnego poziomu rzemieślnika, czy jakiegokolwiek z innych, bardziej indywidualnych, długotrwałych systemów progresji, które gra oferuje.

Co na ten temat myślicie po tym przypominająco-sumującym wywodzie Bashiok'a? Osobiście nie jestem w stanie przedstawić swojego zdania, jako że w mojej karierze w Diablo i Diablo II, gonienie za maksymalnym poziomem było ostatnim co mnie interesowało. Jestem pewien jednak, że sporo z was uczestniczyło w Ladder'owych wyścigach, tak na HC jak i SC. Dajcie znać czy równie mocno się obawiacie o tzw. "end-game" Diablo 3, czy może całkowicie kupujecie argumenty Niebieskich?

EDIT (08/04/11):

Bashiok dodał jeszcze kilkanaście zdań do tematu, próbując ostatecznie zamknąć temat podejrzeń o chęć zmniejszenia maksymalnego poziomu postaci na rzecz przyszłych dodatków do Diablo 3.

Niestety, maksymalny poziom postaci, jest ustawiony tak, by można go było podnieść w przyszłych dodatkach.

Bashiok: Chciałbym wiedzieć dlaczego. Dlaczego jest to oczywisty powód? Nie uwziąłem się na ciebie, nie raz już widziałem jak ktoś o tym mówił. Czy to dlatego, że ludzie nie kupowaliby dodatków, jeśli nie dodawały by poziomów? Ewidentnie nie jest to prawdą, ponieważ LoD sprzedał się bardzo dobrze w oparciu o nowy akt, nowe klasy, nowe przedmioty, słowa runiczne, klejnoty, talizmany, transmutacje w kostce, rozdzielczość 800x600, etc. etc. Patrząc więc na to co zapewnia dodatek, gdzie jest logika w stwierdzeniu, iż ustalamy limit na 60 tylko po to, by dało się wreszcie sprzedawać te nieznośne dodatki?

Jeśli chcesz wyciągnąć porównanie do WoW'a, Cataclysm oferuje tylko 5 poziomów, w przeciwieństwie do 10 poziomów dla każdego z jego prekursorów i nawet to, nie powstrzymało go przed staniem się najszybciej sprzedającą się grą PC w historii branży, przebijając poprzedniego lidera, Wrath of the Litch King. I mógłbyś teraz powiedzieć "No cóż, złożyło się na to znacznie więcej niż tylko jakieś tam poziomy." Na co ja bym powiedział "Dokładnie."

Jeśli uznalibyśmy, że 99 jest najlepszym rozwiązaniem na limit poziomów w Diablo III, taki limit by był. Strasznie ciężko pracujemy na designem, produkcją, testowaniem i wsparciem dla doskonale dopracowanych gier z silnym skupieniem na dobrą zabawę i to jest główny powód podejmowania takich a nie innych decyzji.

...Chciałbym jeszcze dodać małe oświadczenie - Nawet nie zaczęliśmy jeszcze myśleć o dodatku, jednak jako że poziomy mają w założeniu kontrolować tempo przechodzenia przez zawartość gry (spodziewamy się, że ostatni poziom osiągniecie mniej więcej przy zabiciu ostatniego boss'a na Hell), rozsądne jest założenie, iż dodatek przyniesie podniesienie poprzeczki poziomów, oczywiście jeśli będzie oferował nową zawartość, której tempo przechodzenia będzie musiałoby być wyznaczone przez poziomy.

Nie zbijam logiki za dodatkami wprowadzającymi nowe limity poziomów, jednak w całości nie zgadzam się z przekonaniem, iż podejmujemy decyzje bezpośrednio wpływające na podstawowy system progresji postaci, tylko po to, by móc na odwrocie pudełka zamieścić zachęcającą funkcję.

Ewidentnie, fani nadal patrzą na D3 z perspektywy D2. Co za tym idzie, spodziewają się, że Diablo 3 będzie miało podobne niedociągnięcia co Diablo 2 i oczekują, że wątpliwe cechy Diablo 2 (a nie oszukujmy się, 99 poziomów nie miało żadnego większego sensu dla samej rozgrywki w Diablo 2), są jedynym słusznym rozwiązaniem. Na dłuższą metę, nie dziwota, że reakcje są takie a nie inne. W końcu fakt "prestiżu" 99 poziomu, został wypracowany przez samych fanów, na potrzeby kulawego Ladder'a w Diablo 2. Coś, przy czego tworzeniu sami maczaliśmy palce i z czego codziennie korzystaliśmy, jest dla nas święte i bronić będziemy tego do ostatniej litery. Tak najwyraźniej sprawy się mają z Ladder'em D2 i 99 poziomami.

Trochę szkoda, że nadal się truje na ten temat, zamiast choćby uprawiać konstruktywną spekulację, która mogłaby zachęcić Bashiok'a do potwierdzenia czegoś lub uchylenia innego rąbka tajemnicy.

Polecamy Diablo 3 Sklep - tanie klucze do gier.

Ostatnia modyfikacja: 08.04.2011 16:04

Bądź na bieżąco z wszystkimi wydarzeniami ze świata Diablo 3!

Polub naszą stronę:
Doceń naszą pracę, dzięki wyczerpującym komentarzom przyczyniasz się do rozwoju portalu.

5 komentarzy to “Bashiok: Temat Maksymalnego Poziomu Postaci Powraca”

  1. ShOpEn says:

    Fajny portal, ale tłumów nie macie:P
    ja dobiłem 96lvl moim dru ele… ze względu na to, że brakowało mi pkt na grizzly i winorośl przydatną w pvm… jak wchodziłem do gier typu baalrun to zawsze dostawałem gratulacje za wbity wysoki lvl…

  2. fvz says:

    Myślę, że tłumy zaczną się pojawiać wraz ze zbliżającą się premierą gry.

    Co do samego 60-ego lvlu, to był on już wiadomy od dawna. Całość ma powiązanie z marketingiem firmy, lvlowa poprzeczka będzie podnoszona wraz z dodatkami do gry.
    Niestety, łupią z nas kase na maxymalny sposób.

    Nie mniej jednak – nie wątpie, że Diablo III to będzie jedna z tych gier, na które warto wydać ciężko zatyrane „piniendze” 🙂

  3. Musash1 says:

    Brzmi rozsądnie, ponieważ moim zdaniem samo wbijanie poziomu 99 w D2 stanowiło sztukę dla sztuki, zacierał się sens rozgrywki, fabuła i klimat schodziły na podrzędny plan tylko dlatego, że gra sprowadzał się do biegania i siekania hord mobów już tylko dla przedmiotów. Zgodzę się z tym, że z czasem maksymalny pułap, do którego będzie można wbić bohatera zostanie podniesiony z racji patch’ów itd.
    Reasumując – uważam, że to dobry pomysł z obniżeniem maksymalnego poziomu. Oni wiedzą co robią a jednocześnie chcą aby sama gra wprowadzała maksymalnie dużo innowacji dlatego niektórzy teraz mogą kręcić nosami ale z czasem to na pewno docenią.

  4. Zolw says:

    Mi taki stan rzeczy jak najbardziej odpowiada. Najbardziej w grach nie lubię bezsensownego lvlowania postaci, w D2 rzygać mi się chciało od tych baalrunów. Szybsze wbicie max poziomu, duże skoki po wbiciu każdego z nich, end game polegający na czymś innym niż expienie… o tak lubie to xD

  5. Grzesiek says:

    Dla mnie ten 99 lvl był zupełnie niepotrzebny, po pierwsze gdzieś tak przy 60 lvl zaczynały się takie schody, że można było powiedzieć, dajcie spokój, ja sobie przejdę tą 60 na piekle i tak i siak. To było czysto prestiżowe osiągnięcie, ten lvl. Po drugie, bardziej mi zależało na itemkach niż ciagłym grindowaniu lvl, który z racji zmniejszanych sukcesywnie premii z umiejętności, stawał się zupełnie bezsensownym dążeniem, i niejako przy okazji się ten lvl wbijało.

Skomentuj wpis.

ERROR: si-captcha.php plugin: GD image support not detected in PHP!

Contact your web host and ask them to enable GD image support for PHP.

ERROR: si-captcha.php plugin: imagepng function not detected in PHP!

Contact your web host and ask them to enable imagepng for PHP.