Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności/Cookies.OK

Grasz jeszcze w Diablo 3?

Wyniki

Loading ... Loading ...

Diablo_3_fansite Diablo_3_PvPkomnatadusz.pl
Facebook.com - diablo3poland Youtube.com - diablo3poland Twitter.com - diablo3poland
Filtruj newsy: Wszystkie Newsy Blizzard Newsy Diablo3.com Newsy Diablo3.pl
Czekasz na PvP w Diablo 3? My również!

„Czy Ktoś Jeszcze Tak Się Czuje?” – Tyrada o Braku Daty Premiery

Znowu to samo, jak by nie patrzeć. Zdecydowałem się jednak przetłumaczyć to wystąpienie, ze względu na jego poziom i klarowność (zarówno z "białej", jak i "niebieskiej" strony). Z pewnością nie wszyscy z was wiedzą dlaczego tak długo czekamy, więc może warto by przypomnieć (z takiego samego założenia wychodzi zresztą siłą rzeczy sam Bashiok).

Autorem tej tyrady jest niejaki Starbird, który swój temat zaczął 11 Grudnia. Post nabrał rozpędu i po 19 stronach odpowiedzi innych użytkowników, Niebiescy postanowili się pojawić (mówię Niebiescy, bo jeszcze Nethaera tam się zjawiła, choć jej wypowiedzi pomijam, ze względu na brak czegokolwiek, czego Bash by już wcześniej nie powiedział). Temat nadal pozostaje popularny (trudno się dziwić), z 33 stronami w momencie pisania tego tekstu. Tyle tytułem wstępu - jedziemy:

No cóż, stało się. Nie spodziewałem się, że to tego dojdzie. Śledzę proces deweloperski tej gry od... ilu? Trzech już lat. Wszystkie plotki, wszystko co na niebiesko na forach, opóźnienia, wzloty i upadki, tupanie stopami w oczekiwaniu na wieści. Jednak teraz, zaczynam zauważać, jak moje zacieranie rąk na premierę zaczyna zamieniać się w niecierpliwość, a moje optymistyczne "już wkrótce będzie", zmienia się "będzie... w końcu".

Myślałem, że w końcu się to skończy. Jednak zanosi się, że rozciągnie się to jeszcze bardziej. Raczej oczywistym wydaje się przewidywanie, że Diablo 3 zostanie opóźnione co najmniej do połowy 2012 (zauważcie, że Blizzard przestał używać słowa "wczesny")

Tak jest, to jest jeden z tych postów. Możecie go śmiało olać. Muszę jednak to z siebie tego ranka wyrzucić.

Dla tych co nie wiedzą, po tym jak Diablo 3 zostało przesunięte do wczesnego 2012 (co większość z nas rozumie przez Q1), sporo z nas się dość mocno zirytowała. Po kilku ostatnich "przeciekach" i do niczego specjalnego nieprowadzącej erudycji na forach, spodziewaliśmy się ujawnienia daty premiery Wczoraj [Starbird najwyraźniej odnosi się tu do 10 Grudnia i rozdania nagród Spike VGA - przyp. red.]. Nic jednak z tego nie wyszło.

Cóż, jest kilka powodów, dla których zaczyna mnie to uwierać.

1) Gra jest skończona.

Przynajmniej tak nam się mówi. Od wieków. Pamiętacie "Gra jest już w zasadzie skończona i jest grywalna od początku do końca"? Miesiące temu. Niech to, przy obecnych roztopach ocen, panel otrzymał pełną, grywalną wersję do przepracowania [Nie jestem pewien o co tu chodzi. Brzmi to tak jak brzmi, bo najprawdopodobniej brakuje mi kontekstu. Nie wiem do czego Starbird tu zmierza. Jedyne, co przychodzi mi do głowy, to ratingi MPAA, czyli w Europie: PEGI, albo lokalne ratingi Korei Płd., o których mówi dalej - przyp. red.]. Beta jest solidna, zostało tylko kilka bugów i spięć w kwestiach sieciowych, w każdym razie jest 100% grywalna.

To skłania mnie do przypuszczenia, iż grę wstrzymuje coś innego (patrz punk 3).

2) Gra była już opóźniana.

Oficjalnie jest to już najdłużej wstrzymywana gra Blizzard'a, która nie została po drodze zawieszona.
I nie powinna być tak długo opóźniana! To nie będzie e-sport, więc Blizzard nie musi wszystkiego super-balansować. To nie jest MMO. To jest mały w skali co-op hack 'n slasher z funkcjami online.

3) Grę wstrzymują pierdoły.

Z jednego z postów na forum, dowiadujemy się, iż Blizzard ma problemy z Koreańską radą ratingową oraz lokalnym RMAH. Tak, wielu graczy nie wydaje się, by Blizzard mógł wstrzymać całą grę ze względu na 1 kraj - ja się jednak nie zgadzam. To jest Korea. Dom Starcraft'a 2 oraz zaskakująco dużej części hardcore'owej bazy graczy WoW'a. Istnieje całkiem duże prawdopodobieństwo, że Blizzard nie chce ich wpienić, wstrzymując grę tylko w ich kraju.

To mnie najbardziej męczy - bajer, który szczerze nawet mnie nie obchodzi, jest (moim zdaniem) przyczyną opóźnienia, które może nawet potrwać kolejne pół roku.

4) Beta.

Pamiętacie jak się zaczęła Beta, jak to mówiono nam, że będzie to "bardzo krótka i ograniczona Beta", celowana głownie w testy infrastruktury sieciowe i AH? Cóż, przynajmniej w połowie była to prawda. W tym tempie, beta Diablo 3 potrwa dłużej niż ta Starcraft'a 2.

Sama beta ma jakieś tam małe spięcia tu i tam, jednak jest całkowicie grywalna, a skoro wewnętrzna wersja Blizzard'a jest zawsze znacznie dalej niż to, co dla nas jest dostępne - gra *zdaje się* być już gotowa na premierę.

5) Natura szumu marketingowego [hype - przyp. red.]

Zmiennym owy szum jest, przynajmniej dla mnie. Im dłużej na coś czeka, tym bardziej tego chcę - do pewnego momentu. W końcu jednak, obraca się to w zniechęcenie i zniecierpliwienie. Oh - z pewnością kupię tą grę i prawdopodobnie będę się świetnie przy niej bawił, jednak im dłużej będzie ona odkładana, tym bardziej się zestarzeje, a ja surowiej będę oceniał wszystko, co nie będzie "doskonałe" w dniu premiery.

Ostatecznie jednak, mówimy o Blizzar'dzie. Firmie znanej ze swojego "będzie gotowe, jak będzie gotowe". Tym razem jednak nie nie wydaje mi się, by stała za tym chęć osiągnięcia jak najwyższej jakości - prędzej to właśnie funkcje monetyzacyjne wstrzymują jej premierę.

Wydaje mi się, że zmierzam do tego - Blizzar'dzie, byłem cierpliwy. Teraz zaczynam się irytować. Byłbym nawet gotowy zaakceptować kilka mniejszych bugów, czy nawet brakujących funkcjonalności w dniu premiery (do dodania później). Powiedzcie nam chociaż na jakim etapie jesteście - czy w ogóle możemy upatrywać premiery na początku 2012, czy może powinniśmy gotować się na co innego.

Ktoś jeszcze podobnie się czuje?

Dziękuje, że wyraziłeś swoje wątpliwości, Starbird. Rozumiem, że ty, jak i wielu innych ludzi nie mogę się doczekać grania i prawdopodobnie czujecie się trochę zawiedzeni, że do tej pory nie ogłosiliśmy daty premiery. Choć podejmujesz szereg argumentów w swojej spekulacji, pozwolę sobie z miejsca przejść do rzeczy i ogłosić, iż powodem braku daty premiery, jest fakt, iż gra nie znajduje się jeszcze tam, gdzie byśmy chcieli w rozumieniu standardów jakości. Nie wstrzymujemy jej z powodu żadnego jej pojedynczego elementu, ani żadnych innych, zewnętrznych czynników. Choć istotnie jest już grywalna od początku do końca, nadal aktywnie pracujemy nad wieloma indywidualnymi jej elementami oraz sposobami interakcji między nimi z wielką dozą iteratywnego strojenia, balansowania, polerowania, poprawiania, redesignu i testowania. Będziemy kontynuować beta testy i zanim się obejrzycie, nastąpi znaczne zwiększenie ilości zaproszeń.

Naturalnie większość z tej iteracji ma miejsce za zamkniętymi drzwiami, potrafię więc sympatyzować z waszymi zmartwieniami względem braku widocznego progresu oraz przeświadczeniem, że powinniśmy dać spokój i po prostu grę już wydać. Zanim będziemy mogli ujawnić więcej rezultatów naszych prac, mogę was jedynie zapewnić, że zaprawdę pracujemy nad krytycznymi systemami gry, które bezpośrednio wpływają na jądro doświadczenia z rozgrywki.

Zdaję sobie również sprawę, iż wielu z was liczyło na datę premiery na [Spike] VGA. Po prostu nie będziemy mogli zaprzeczać lub komentować plotek o dacie premiery za każdym razem, gry ktoś spodziewa się oficjalnego ogłoszenia. Data premiery zostanie obwieszczona, gdy uznamy, że gra jest gotowa i nie będziemy się z nią wstrzymywać tylko po to, by wstrzelić się w jakieś konkretne branżowe wydarzenie.

Wszystko sprowadza się do tego, że proces deweloperski naszych gier oraz przygotowania do ich premier, to bardzo długie i skomplikowane procesy. Jesteśmy równie podekscytowani na moment przekazania finalnej wersji gry w wasze ręce, jednak upewnienie się, iż produkcja sprosta naszym standardom jakości, zawsze będzie dla nas najważniejszym czynnikiem całego procesu.

[poniższe wypowiedzi to już nie Starbird - przyp. red.]

Dlaczego teraz nie otworzyć bety dla wszystkich. Może wszyscy zatwardziali fani mieliby szansę pograć przed premierą.

Usługa działa obecnie jako pojedyncze środowisko testowe, które po prostu nie dałoby rady tak wielkiej ilości ludzi. Choć z pewnością chcielibyśmy wszystkich uszczęśliwić, nie wyszłoby z tego nic dobrego, a szczerze powiedziawszy, pozwolenie ludziom na wypróbowanie gry, nie jest celem beta testów.

Dlaczego też nie powiecie nad czego poprawienie pracujecie i nie pozwolicie ludziom w becie sobie pomóc?

Ja z pewnością czułbym się zaszczycony mogąc wam pomóc.

Cóż, właściwie wszyscy już wiedzą, że nadal gmeramy przy runach umiejętności, mamy też jeszcze kilka innych poprawek, które nieznacznie wstrząsną wszystkimi klasami postaci. Powiemy wam o nich, jak tylko będziemy pewni, że w ogóle zadziałają, po czym zaczniemy wszystkich pytać o opinie.

Na myśl przychodzą rzeźby kinetyczne (tu: dzieło Theo Jansena - nie dość że wygląda, to jeszcze chodzi)

Osobiście przy produkcjach Blizzard'a, nasuwa mi się porównanie do dzieła sztuki. Nie zrozumcie mnie źle, nie chodzi mi o dzieło sztuki w pełnym rozmiarze danego tytułu Niebieskich. Na przykład ichnie fabuły pozostawiają wiele do życzenia, jednak to nie na opowiadanych historiach tak naprawdę gry Blizzard'a stoją. Dziełem sztuki byłyby tu więc artystyczne oraz inżynieryjne aspekty. Malarze potrafili tworzyć jeden obraz całymi latami. Tutaj mamy do czynienia z nieporównywalnie bardziej złożonym materiałem, łączącym w sobie kilka, jeśli nie kilkanaście dziedzin sztuki i techniki. Nie chcę ich przesadnie chwalić pod niebiosa, jednak wydaje mi się, że Blizzard ma w sobie coś z tych dawnych mistrzów, którzy za nic w świecie nie wychodzili ze swojego warsztatu, zanim dzieło nie było dokładnie takie, jakim im się w głowie uroiło.

Wszystko zdaje się sprowadzać do tego, iż natura materiału, w którym Niebiescy pracują w połączeniu z możliwościami, jakie są im dostępne (głównie z punktu widzenia finansowego oraz zgromadzonego talentu) oraz sam fakt wyrobienia sobie takiej a nie innej legendarnej już renomy - zarówno w branży, jak i w opinii swoich odbiorców - dają im pełne prawo do pieszczenia swojej pracy aż do granic zdrowego rozsądku a i więcej - są zmuszeni do takiego właśnie jej traktowania. Reputacja idzie w parze z odpowiedzialnością za siebie samą.

Polecamy Diablo 3 Sklep - tanie klucze do gier.

Ostatnia modyfikacja: 16.12.2011 11:00

Bądź na bieżąco z wszystkimi wydarzeniami ze świata Diablo 3!

Polub naszą stronę:
Doceń naszą pracę, dzięki wyczerpującym komentarzom przyczyniasz się do rozwoju portalu.

6 komentarzy to “„Czy Ktoś Jeszcze Tak Się Czuje?” – Tyrada o Braku Daty Premiery”

  1. Rado says:

    Ja tylko klnę się na wszystko za wprowadzenie możliwości resetowania punków do skilli.. To lamerskie uproszczenie, dla głąbów którzy tylko niszczą myszkę podczas gry… Jeżeli coś takiego już wprowadzają powinni dać wybór gry on/off altara i dla tych którzy grają bez tego gówna, dodatkowe bonusy w postaci np. większego prawdopodobieństwa wypadnięcia dobrego itema.

  2. Afghani says:

    Odczuwam to samo co autor posta… rozumiem i szanuję to, że grą chcą dopieścić jak tylko się da, ale przez to czekanie… trochę stygnie mój zapał do grania w tę grę. Na pewno w nią zagram i na pewno mi się spodoba, ale nie będą już temu towarzyszyły takie emocje, jakie byłby, gdyby gra miała swoją premierę mniej więcej w obecnym okresie.

  3. Khorba says:

    ciekawe jak pomieszcza lduzi na serverrac hw dniu premiery skoro teraz dalja dupy i nie wyrabiaja

  4. Sadkill says:

    Khorba a wpadłeś na pomysł że tych kilka lat obsługi Wowa niczego ich nie nauczyło?
    10 milionów aktywnych kont o czymś mówi. Teraz wszyscy marudzą że jeszcze nie wiadomo kiedy wyjdzie, ale prawda jest taka że jak tylko pojawi sie info o premierze i tak wszyscy będą sikać po nogach z radości i zapomną o tym że musieli czekać kilka lat.

  5. Vellzak says:

    Sadkill – rozumiem że masz za sobą sporo godzin w WoW-ie, skoro wygłaszasz takie opinie. Z tego co ja doświadczyłem to każdy dodatek, każdy większy patch równa się z taką kiszką o jakiej mówi Khorba.

    Popieram opinię autora tekstu, że blizzard to coś więcej niżeli firma, która chcę tylko oskubać swoich klientów. Co nie zmienia faktu, że po swoich doświadczeniach z produktami tej firmy – i z tego co widzę na forach Blizzarda nie jest to tylko moje spostrzeżenie – ich „finalne” produkty zawsze wymagają wielu poprawek, których nie da się przewidzieć w fazie developingu i beta testach. Warto również zwrócić uwagę, że Diablo to za przeproszeniem „siepator” do katowania guzików myszki. Nie jest to esportowe dzieło sztuki, której każdy element wymaga niesamowitego balansu (zresztą niemożliwego do osiągnięcia)

    W dużym skrócie – kochałem Diablo, potem Diablo 2 – każda z tych gier była daleka od ideału, co nie przeszkodziło by stały się przedstawicielami gatunku i swego rodzaju „dziełem sztuki” – myślę że mówię w imieniu wielu graczy, którzy chcą po prostu wejść ponownie do Tristram i zrobić tam małą zadymę.

  6. KERMiz says:

    Dla mnie wypowiedź Bashioka wygląda mniej więcej tak:

    bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
    Robimy wszystko co w naszej mocy…
    Pracujemy jeszcze nad bla bla bla bla bla bla oraz nad bla bla bla bla bla bla raz kilkoma ważnymi bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
    bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
    Musimy dopieścić grę na maksa…
    bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
    bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
    Będzie więcej zaproszeń do bety…
    bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
    bla bla bla bla bla bla bla bla bla

    i na koniec: bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla piszcie co chcecie a i tak jedyne czego się od nas dowiecie to kupa lania wody.

    PS: bla bla bla bla bla bla

Skomentuj wpis.

ERROR: si-captcha.php plugin: GD image support not detected in PHP!

Contact your web host and ask them to enable GD image support for PHP.

ERROR: si-captcha.php plugin: imagepng function not detected in PHP!

Contact your web host and ask them to enable imagepng for PHP.