Gry komputerowe mają długą i barwną historię, pełną wzlotów i upadków. Jednym z tytułów, który na zawsze wpisał się na kartach tej historii, jest kultowa już dzisiaj gra Diablo. Premiera pierwszej części miała miejsce w 1996 roku i od razu wzbudziła mnóstwo kontrowersji, a jednocześnie zdobyła rzesze fanów na całym świecie. Diablo z miejsca stało się hitem i zapoczątkowało całą serię gier, która przetrwała próbę czasu. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak wyboista była droga tego tytułu do sławy i uznania. Począwszy od problemów ze znalezieniem wydawcy, poprzez liczne zmiany koncepcji i wątpliwości dotyczące odbioru tak mrocznej produkcji, aż po finałowy, oszałamiający sukces komercyjny i wpływ na cały gatunek gier akcji. Diablo to prawdziwy fenomen na skalę światową i jego historia kryje w sobie wiele ciekawostek, o których warto wiedzieć.
Początki gry Diablo
Pierwotna koncepcja gry
Prace nad Diablo rozpoczęły się w 1994 roku w niewielkim studio Condor. Pomysłodawcą projektu był David Brevik, który chciał stworzyć grę akcji osadzoną w mrocznym świecie fantasy. Pierwotnie gra miała nosić tytuł "Disposable Heroes" i bazować na rozgrywce turowej. Jednak po przejęciu Condor przez Blizzard, koncepcja uległa radykalnej zmianie. Diablo zyskało rozgrywkę w czasie rzeczywistym i o wiele ciemniejszy klimat z elementami horroru. To właśnie te zmiany przesądziły o fenomenie gry.
Problemy z finansowaniem
Blizzard początkowo sceptycznie podchodził do projektu Diablo, uważając go za zbyt mroczny i kontrowersyjny. Twórcy mieli problem ze znalezieniem wydawcy, który zdecydowałby się sfinansować produkcję. Przełomem okazała się prezentacja gry na targach CES w Las Vegas w 1996 r. Demo zebrało znakomite oceny i zapewniło Diablo finansowanie. Jednak budżet wciąż był niewielki, a zespół deweloperski liczył zaledwie kilkanaście osób.
Zmiany w zespole developerskim
W trakcie produkcji doszło do kilku roszad w zespole. Część osób odeszła z firmy z powodu wątpliwości co do pomysłu na tak mroczną i brutalną grę. Ale przybyły też nowe osoby, które wniosły świeże pomysły i pozwoliły w pełni wykorzystać potencjał leżący w koncepcji Diablo. Ostateczny kształt nadał grze Max Schaefer, który dołączył do teamu na późnym etapie prac.
Kontrowersje po premierze
Oskarżenia o propagowanie szatanizmu
Choć Diablo zebrało entuzjastyczne recenzje, to nie obyło się bez kontrowersji. Część środowisk religijnych i konserwatywnych mediów oskarżyła grę o promowanie okultyzmu i szatanizmu. Zarzucano jej glorifikowanie przemocy i zbyt mroczny charakter. Twórcy bronili jednak swojej wizji artystycznej i odpierali zarzuty o negatywny wpływ na młodzież.
Walka z piratami komputerowymi
Diablo błyskawicznie stało się obiektem ataku ze strony pirackich grup, które masowo kopiowały i rozpowszechniały grę bez opłacania licencji. Blizzard musiał walczyć z piractwem na wielu frontach, wydając kolejne łatki zabezpieczające. Ostatecznie udało się jednak opanować skalę nielegalnego kopiowania gry, choć nigdy w pełni nie wyeliminowano tego problemu.
Nieoczekiwany sukces komercyjny
Pomimo początkowych kontrowersji, Diablo okazało się prawdziwym hitem sprzedażowym. W ciągu kilku miesięcy od premiery sprzedano ponad pół miliona egzemplarzy gry, co przerastało najśmielsze oczekiwania twórców. Dzięki czemu Blizzard zarobił na Diablo więcej niż na dwóch poprzednich częściach serii Warcraft razem wziętych. To z kolei pozwoliło na kontynuację i rozwój serii.
Czytaj więcej: Fotele gamingowe Diablo - czy warto? Porównanie z innymi markami [2023]
Rozwój serii Diablo
Wydanie dodatku Hellfire
Już w 1997 roku, zaledwie rok po premierze, ukazał się pierwszy dodatek do Diablo zatytułowany Hellfire. Został on stworzony przez zewnętrzne studio Synergistic Software bez udziału Blizzarda. Wprowadził nową klasę postaci, potwory i przedmioty, jednak nie dorównywał jakością pierwowzorowi.
Diablo II i kolejne dodatki
Prawdziwym ewenementem okazała się druga odsłona serii z 2000 roku. Diablo II przyniosło ogromne zmiany w rozgrywce, grafice i jakości oprawy fabularnej. Przez wielu uznawane jest za najlepszą część w historii cyklu. Doczekało się też dwóch znakomitych dodatków - Lord of Destruction w 2001 i Resurrected w 2021 roku.
Diablo III - długo wyczekiwana kontynuacja
Fani czekali 12 lat na kolejną pełnoprawną odsłonę. Diablo III wreszcie ujrzało światło dzienne w 2012 roku, przynosząc ze sobą zmiany w mechanice gry i nowoczesną oprawę graficzną. Część graczy krytykowała je za zbyt uproszczoną rozgrywkę, jednak i tak Diablo 3 sprzedało się w nakładzie przekraczającym 30 milionów egzemplarzy.
Elementy gry, które przeszły do historii
Mroczny klimat i przerażające potwory
Jednym z filarów serii jest jej ponura, gęsta atmosfera grozy i okultyzmu. Diablo wprowadziło zupełnie nową jakość w budowaniu mrocznego klimatu, co przyciągnęło rzesze fanów. Liczne, wyjątkowo krwawe potwory tylko umacniały ten efekt i na stałe wpisały się do historii gier.
Innowacyjny system zdobywania doświadczenia
Rewolucyjny jak na owe czasy system rozwoju postaci i zdobywania coraz potężniejszego ekwipunku dał graczom nieograniczone możliwości. Długotrwała, wciągająca rozgrywka i zbieranie łupów były niezwykle satysfakcjonujące i uzależniające.
Legendarne przedmioty i walka z bossami
Niezwykle bogaty arsenał coraz potężniejszego ekwipunku, wśród którego kryły się prawdziwe, legendarne perełki do zdobycia. A także epickie starcia z przerażającymi bossami, będące zwieńczeniem długich godzin zabawy. To wszystko sprawiło, że Diablo na stałe zapisało się w historii gatunku.
Dziedzictwo Diablo
Wpływ na gatunek gier hack'n'slash
Diablo wywarło ogromny wpływ na cały gatunek gier akcji typu hack'n'slash, który właśnie za sprawą tej serii zyskał popularność. Dziesiątki tytułów czerpały garściami z rozwiązań zapoczątkowanych przez Diablo, które na trwałe zagościły w tym gatunku.
Diablo w popkulturze
Seria Diablo na stałe wpisała się także do mainstreamowej popkultury. Doczekała się mnóstwa nawiązań w filmach, serialach, komiksach i książkach. Pojawiała się również w utworach muzycznych, teledyskach czy perfomance’ach artystycznych.
Niegasnąca popularność pierwszej części
Co niezwykłe, pierwsza odsłona Diablo przetrwała próbę czasu i wciąż ma rzesze fanów. Remastery gry przypominają stare dobre czasy i pozwalają nowym pokoleniom graczy doświadczyć tego ponadczasowego klasyka gatunku hack'n'slash.
Podsumowanie
Historia gry Diablo to prawdziwa góra emocji - od niepewności i wątpliwości na etapie produkcji, poprzez kontrowersje tuż po premierze, aż po spektakularny finał w postaci ogromnego sukcesu komercyjnego i artystycznego. Ta niezwykła gra na zawsze odmieniła oblicze gatunku hack'n'slash i zapisała się złotymi zgłoskami w historii elektronicznej rozrywki. Jej mroczny klimat, wciągająca rozgrywka i charyzmatyczne potwory na dekady trafiły do popkultury. Nic więc dziwnego, że seria Diablo wciąż ma rzesze oddanych fanów na całym świecie.