Diablo

7 rzeczy, których nie wiesz o historii gry Diablo

Autor Olaf Ostrowski
Olaf Ostrowski05.10.20237 min.
7 rzeczy, których nie wiesz o historii gry Diablo

Gry komputerowe mają długą i barwną historię, pełną wzlotów i upadków. Jednym z tytułów, który na zawsze wpisał się na kartach tej historii, jest kultowa już dzisiaj gra Diablo. Premiera pierwszej części miała miejsce w 1996 roku i od razu wzbudziła mnóstwo kontrowersji, a jednocześnie zdobyła rzesze fanów na całym świecie. Diablo z miejsca stało się hitem i zapoczątkowało całą serię gier, która przetrwała próbę czasu. Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak wyboista była droga tego tytułu do sławy i uznania. Począwszy od problemów ze znalezieniem wydawcy, poprzez liczne zmiany koncepcji i wątpliwości dotyczące odbioru tak mrocznej produkcji, aż po finałowy, oszałamiający sukces komercyjny i wpływ na cały gatunek gier akcji. Diablo to prawdziwy fenomen na skalę światową i jego historia kryje w sobie wiele ciekawostek, o których warto wiedzieć.

Początki gry Diablo

Pierwotna koncepcja gry

Prace nad Diablo rozpoczęły się w 1994 roku w niewielkim studio Condor. Pomysłodawcą projektu był David Brevik, który chciał stworzyć grę akcji osadzoną w mrocznym świecie fantasy. Pierwotnie gra miała nosić tytuł "Disposable Heroes" i bazować na rozgrywce turowej. Jednak po przejęciu Condor przez Blizzard, koncepcja uległa radykalnej zmianie. Diablo zyskało rozgrywkę w czasie rzeczywistym i o wiele ciemniejszy klimat z elementami horroru. To właśnie te zmiany przesądziły o fenomenie gry.

Problemy z finansowaniem

Blizzard początkowo sceptycznie podchodził do projektu Diablo, uważając go za zbyt mroczny i kontrowersyjny. Twórcy mieli problem ze znalezieniem wydawcy, który zdecydowałby się sfinansować produkcję. Przełomem okazała się prezentacja gry na targach CES w Las Vegas w 1996 r. Demo zebrało znakomite oceny i zapewniło Diablo finansowanie. Jednak budżet wciąż był niewielki, a zespół deweloperski liczył zaledwie kilkanaście osób.

Zmiany w zespole developerskim

W trakcie produkcji doszło do kilku roszad w zespole. Część osób odeszła z firmy z powodu wątpliwości co do pomysłu na tak mroczną i brutalną grę. Ale przybyły też nowe osoby, które wniosły świeże pomysły i pozwoliły w pełni wykorzystać potencjał leżący w koncepcji Diablo. Ostateczny kształt nadał grze Max Schaefer, który dołączył do teamu na późnym etapie prac.

Kontrowersje po premierze

Oskarżenia o propagowanie szatanizmu

Choć Diablo zebrało entuzjastyczne recenzje, to nie obyło się bez kontrowersji. Część środowisk religijnych i konserwatywnych mediów oskarżyła grę o promowanie okultyzmu i szatanizmu. Zarzucano jej glorifikowanie przemocy i zbyt mroczny charakter. Twórcy bronili jednak swojej wizji artystycznej i odpierali zarzuty o negatywny wpływ na młodzież.

Walka z piratami komputerowymi

Diablo błyskawicznie stało się obiektem ataku ze strony pirackich grup, które masowo kopiowały i rozpowszechniały grę bez opłacania licencji. Blizzard musiał walczyć z piractwem na wielu frontach, wydając kolejne łatki zabezpieczające. Ostatecznie udało się jednak opanować skalę nielegalnego kopiowania gry, choć nigdy w pełni nie wyeliminowano tego problemu.

Nieoczekiwany sukces komercyjny

Pomimo początkowych kontrowersji, Diablo okazało się prawdziwym hitem sprzedażowym. W ciągu kilku miesięcy od premiery sprzedano ponad pół miliona egzemplarzy gry, co przerastało najśmielsze oczekiwania twórców. Dzięki czemu Blizzard zarobił na Diablo więcej niż na dwóch poprzednich częściach serii Warcraft razem wziętych. To z kolei pozwoliło na kontynuację i rozwój serii.


Czytaj więcej: Fotele gamingowe Diablo - czy warto? Porównanie z innymi markami [2023]

Rozwój serii Diablo

Wydanie dodatku Hellfire

Już w 1997 roku, zaledwie rok po premierze, ukazał się pierwszy dodatek do Diablo zatytułowany Hellfire. Został on stworzony przez zewnętrzne studio Synergistic Software bez udziału Blizzarda. Wprowadził nową klasę postaci, potwory i przedmioty, jednak nie dorównywał jakością pierwowzorowi.

Diablo II i kolejne dodatki

Prawdziwym ewenementem okazała się druga odsłona serii z 2000 roku. Diablo II przyniosło ogromne zmiany w rozgrywce, grafice i jakości oprawy fabularnej. Przez wielu uznawane jest za najlepszą część w historii cyklu. Doczekało się też dwóch znakomitych dodatków - Lord of Destruction w 2001 i Resurrected w 2021 roku.

Diablo III - długo wyczekiwana kontynuacja

Fani czekali 12 lat na kolejną pełnoprawną odsłonę. Diablo III wreszcie ujrzało światło dzienne w 2012 roku, przynosząc ze sobą zmiany w mechanice gry i nowoczesną oprawę graficzną. Część graczy krytykowała je za zbyt uproszczoną rozgrywkę, jednak i tak Diablo 3 sprzedało się w nakładzie przekraczającym 30 milionów egzemplarzy.

Elementy gry, które przeszły do historii

7 rzeczy, których nie wiesz o historii gry Diablo

Mroczny klimat i przerażające potwory

Jednym z filarów serii jest jej ponura, gęsta atmosfera grozy i okultyzmu. Diablo wprowadziło zupełnie nową jakość w budowaniu mrocznego klimatu, co przyciągnęło rzesze fanów. Liczne, wyjątkowo krwawe potwory tylko umacniały ten efekt i na stałe wpisały się do historii gier.

Innowacyjny system zdobywania doświadczenia

Rewolucyjny jak na owe czasy system rozwoju postaci i zdobywania coraz potężniejszego ekwipunku dał graczom nieograniczone możliwości. Długotrwała, wciągająca rozgrywka i zbieranie łupów były niezwykle satysfakcjonujące i uzależniające.

Legendarne przedmioty i walka z bossami

Niezwykle bogaty arsenał coraz potężniejszego ekwipunku, wśród którego kryły się prawdziwe, legendarne perełki do zdobycia. A także epickie starcia z przerażającymi bossami, będące zwieńczeniem długich godzin zabawy. To wszystko sprawiło, że Diablo na stałe zapisało się w historii gatunku.

Dziedzictwo Diablo

Wpływ na gatunek gier hack'n'slash

Diablo wywarło ogromny wpływ na cały gatunek gier akcji typu hack'n'slash, który właśnie za sprawą tej serii zyskał popularność. Dziesiątki tytułów czerpały garściami z rozwiązań zapoczątkowanych przez Diablo, które na trwałe zagościły w tym gatunku.

Diablo w popkulturze

Seria Diablo na stałe wpisała się także do mainstreamowej popkultury. Doczekała się mnóstwa nawiązań w filmach, serialach, komiksach i książkach. Pojawiała się również w utworach muzycznych, teledyskach czy perfomance’ach artystycznych.

Niegasnąca popularność pierwszej części

Co niezwykłe, pierwsza odsłona Diablo przetrwała próbę czasu i wciąż ma rzesze fanów. Remastery gry przypominają stare dobre czasy i pozwalają nowym pokoleniom graczy doświadczyć tego ponadczasowego klasyka gatunku hack'n'slash.

Podsumowanie

Historia gry Diablo to prawdziwa góra emocji - od niepewności i wątpliwości na etapie produkcji, poprzez kontrowersje tuż po premierze, aż po spektakularny finał w postaci ogromnego sukcesu komercyjnego i artystycznego. Ta niezwykła gra na zawsze odmieniła oblicze gatunku hack'n'slash i zapisała się złotymi zgłoskami w historii elektronicznej rozrywki. Jej mroczny klimat, wciągająca rozgrywka i charyzmatyczne potwory na dekady trafiły do popkultury. Nic więc dziwnego, że seria Diablo wciąż ma rzesze oddanych fanów na całym świecie.

Najczęstsze pytania

Pierwotny koncept gry stworzył David Brevik z firmy Condor w 1994 roku. Chciał połączyć rozgrywkę turową z mrocznym klimatem świata fantasy. Po przejęciu Condor przez Blizzard, Diablo zyskało rozgrywkę w czasie rzeczywistym.

Ze względu na mroczny klimat, brutalną przemoc i odwołania do okultyzmu, gra spotkała się z zarzutami o promowanie szatanizmu, zwłaszcza ze strony konserwatywnych i religijnych środowisk.

Zdania co do tego są podzielone wśród fanów. Jednak Diablo II uchodzi za najwybitniejszą odsłonę, która unowocześniła rozgrywkę i podniosła poprzeczkę pod względem jakości.

Według ostatnich danych z 2020 roku, łączna sprzedaż wszystkich gier z serii Diablo przekroczyła już 60 milionów egzemplarzy na całym świecie.

Blizzard oficjalnie pracuje obecnie nad Diablo IV, które ma szansę stać się największą i najbardziej ambitną odsłoną w historii całej serii.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Rozgrywka na Dwa pady: Przewodnik po Najlepszych Gry na PS5 z Lokalną Kooperacją
  2. Wydawcy Diablo 4 zapowiadają otwarcie publicznego serwera testowego sezonu 4 w miarę zbliżających się dużych zmian
  3. Fotel Diablo x Fighter - test ergonomicznego krzesła gamingowego
  4. Druid w Diablo 4 - najlepszy build na start
  5. najlepsze zestawy Diablo 4 Sorcerer do levelowania, endgame'u i PvP w sezonie 2
Autor Olaf Ostrowski
Olaf Ostrowski

Jestem zapalonym podróżnikiem po świecie Diablo, odkrywam mroczne zakamarki Diablo 2, triumfy Diablo 3 i tajemnice Diablo 4. Wkraczam w nową erę z Diablo Immortal, wcielając się w bohatera na mobilnych polach bitwy. Zapraszam na wyjątkową podróż przez piekło i nie tylko!

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Fotel Diablo X One -test modelu dla graczy
DiabloFotel Diablo X One -test modelu dla graczy

Fotel dla graczy Diablo X One z systemem audio, podświetleniem LED i silnikami wibracyjnymi. Ergonomiczna konstrukcja i wysokiej jakości materiały. Przedsprzedaż w atrakcyjnej cenie 1499 zł.