Diablo

Lamborghini Diablo SV - historia i dane techniczne

Autor Paweł Szczepański
Paweł Szczepański23.10.20234 min.
Lamborghini Diablo SV - historia i dane techniczne

Geneza i historia modelu Diablo SV

Model Lamborghini Diablo SV został po raz pierwszy zaprezentowany w 1995 roku jako ulepszona wersja flagowego supersamochodu włoskiego producenta. SV w nazwie oznacza "Super Veloce", co po włosku znaczy "Super Szybki". Diablo SV było bezpośrednią kontynuacją modelu Diablo, który zadebiutował na rynku w 1990 roku.

W stosunku do poprzedniej wersji Diablo, model SV otrzymał szereg modyfikacji mających na celu poprawę osiągów i prowadzenia. Najważniejsze zmiany objęły silnik, zawieszenie, hamulce oraz aerodynamikę nadwozia. Dzięki temu Diablo SV stał się jeszcze szybszym i bardziej wyczynowym samochodem.

Produkcja modelu SV była ograniczona. Łącznie wyprodukowano zaledwie 337 egzemplarzy z czego 59 trafiło na rynek amerykański. Wersja dla USA różniła się nieco mocniejszym silnikiem. W Europie auto napędzała jednostka o mocy 530 KM, natomiast w USA było to 575 KM.

Premiera i dane produkcyjne

Oficjalna premiera Lamborghini Diablo SV miała miejsce podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 1995 roku. Produkcja trwała 2 lata - od 1995 do 1997 roku. Cena podstawowa w momencie debiutu wynosiła ponad 215 tysięcy dolarów.

Koniec produkcji

W 1999 roku Diablo SV zostało zastąpione przez model Diablo VT. Ostatnie egzemplarze SV z taśmy produkcyjnej zjechały w 2001 roku. Dzisiaj Diablo SV uznawane jest za klasyczne i poszukiwane auto kolekcjonerskie.

Stylistyka i design Lamborghini Diablo SV

Pod względem stylistycznym Lamborghini Diablo SV stanowiło rozwinięcie założeń pierwszego Diablo. Charakterystyczna, agresywna sylwetka została jednak wzbogacona o nowe detale i elementy aerodynamiczne mające poprawić prowadzenie przy dużych prędkościach.

Nadwozie

Nadwozie otrzymało przetłoczenia na błotnikach oraz poszerzone, wloty powietrza po bokach. Tylny zderzak zyskał większy spojler z włókna węglowego. Z przodu zamontowano masywny splitter również wykonany z włókna węglowego. Te elementy zapewniały lepsze docisk aerodynamiczny przy dużych prędkościach.

Rama nośna Diablo SV powstała ze stopów aluminium i stali nierdzewnej. Karoseria wykonana była z włókna węglowego. Dzięki temu auto ważyło tylko 1590 kg mimo swoich rozmiarów. Długość Diablo SV wynosiła 4610 mm, szerokość 2040 mm, a wysokość 1110 mm.

Wnętrze

We wnętrzu zastosowano wysokiej jakości materiały. Fotele pokryte były skórą, a elementy wykończeniowe alcantarą. Deska rozdzielcza otrzymała dodatkowe wskaźniki obrotów silnika i ciśnienia doładowania. Standardem była klimatyzacja oraz elektryczne podnoszenie szyb.

Felgi

Lamborghini Diablo SV jeździło na specjalnie zaprojektowanych 18-calowych felgach OZ Racing z lekkich stopów. Przód otrzymał opony 235/40 ZR18, a tył 295/30 ZR18. Felgi wyróżniały się charakterystycznym wzorem.


Czytaj więcej: 7 rzeczy, których nie wiesz o historii gry Diablo

Silnik, osiągi i dane techniczne

Silnik V12

Napęd modelu Diablo SV stanowiła jednostka V12 umieszczona centralnie z przodu. Był to 6-litrowy silnik o oznaczeniu fabrycznym Tipo 133C. W porównaniu do poprzedniej wersji Diablo zmodyfikowano układ dolotowy, wydechowy, zmieniono stopień sprężania i zastosowano inne sterowanie.

Wersja europejska

W europejskiej odmianie Diablo SV silnik osiągał moc maksymalną 530 KM przy 7100 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosił 605 Nm przy 5500 obr./min. Była to znacząca poprawa w stosunku do pierwszego Diablo o mocy 492 KM.

Wersja amerykańska

Amerykańska wersja charakteryzowała się jeszcze mocniejszym silnikiem o mocy 575 KM przy 7100 obr./min oraz momencie 620 Nm przy 5500 obr./min. Różnice wynikały ze zmodyfikowanego układu wydechowego.

Osiągi

Dzięki mocnemu silnikowi V12, niewielkiej masie i aerodynamicznej sylwetce, Lamborghini Diablo SV osiągało znakomite osiągi jak na ówczesne czasy:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h w 3,9 s
  • Prędkość maksymalna 325 km/h (wersja EU) / 336 km/h (wersja US)

Auto potrafiło pokonać 1/4 mili w czasie poniżej 12 sekund. Dla porównania pierwsze Diablo rozpędzało się do 100 km/h w 4,5 sekundy.

Wnętrze i wyposażenie

Lamborghini Diablo SV - historia i dane techniczne

Deska rozdzielcza i systemy pokładowe

Kokpit Lamborghini Diablo SV nastawiony był na kierowcę. Charakterystyczna była pochylona kierownica wykonana z drewna. Zegary umieszczone za kierownicą posiadały dodatkowy obrotomierz i wskaźnik ciśnienia doładowania.

Środkowa konsola skierowana była w stronę kierowcy. Dominował tu duży wyświetlacz systemu audio. Poniżej znajdowały się przyciski sterowania klimatyzacją. Cała deska pokryta była wysokiej jakości materiałami.

Fotele i schowki

Fotele pokryto skórą i alcantarą. Standardowo montowano fotele kubełkowe z logo Lamborghini na zagłówkach. Kierowca miał do dyspozycji elektryczną regulację. Z tyłu znajdowała się niewielka półka bagażowa.

Najczęstsze pytania

Wearing a seatbelt keeps you safe and secure inside the vehicle in a crash. Seatbelts prevent occupants from being ejected and reduce the risk of injury or death.

You should wear your seatbelt every time you get into a vehicle, even if you're just going around the block. Buckle up on every trip, no matter how short.

Most places have laws requiring seatbelt use. Fines vary by location but can be several hundred dollars for unbuckled drivers and passengers.

You should never tamper with or disable your vehicle's seatbelt alarm, as it is an important safety feature. Using your seatbelt is required by law.

Yes, proper child safety restraints should always be used when transporting children in vehicles. Most places require child passengers to use car seats or boosters until a certain age and size.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Rozgrywka na Dwa pady: Przewodnik po Najlepszych Gry na PS5 z Lokalną Kooperacją
  2. Wydawcy Diablo 4 zapowiadają otwarcie publicznego serwera testowego sezonu 4 w miarę zbliżających się dużych zmian
  3. Fotel Diablo x Fighter - test ergonomicznego krzesła gamingowego
  4. Diablo na PS4 - porady i wskazówki dla graczy
  5. najlepsze zestawy Diablo 4 Sorcerer do levelowania, endgame'u i PvP w sezonie 2
Autor Paweł Szczepański
Paweł Szczepański

Witajcie na tym blogu poświęconym jednej z najbardziej kultowych serii gier w historii - "Diablo"! Jestem Paweł, i moją pasją od lat są przygody w mrocznym świecie Sanktuarium. Na tym blogu znajdziecie wszystko, co związane z tą epicką serią: od recenzji, poradników, po najnowsze wieści na temat "Diablo 4" i "Diablo Immortal". 

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Fotel Diablo X One -test modelu dla graczy
DiabloFotel Diablo X One -test modelu dla graczy

Fotel dla graczy Diablo X One z systemem audio, podświetleniem LED i silnikami wibracyjnymi. Ergonomiczna konstrukcja i wysokiej jakości materiały. Przedsprzedaż w atrakcyjnej cenie 1499 zł.