diablo3.pl
Gry

Moda w grach: Wzrost popularności odzieży i akcesoriów związanych z grami

Paweł Szczepański2 grudnia 2024
Moda w grach: Wzrost popularności odzieży i akcesoriów związanych z grami

W ostatnich latach możemy zauważyć ogromny wzrost dostępności różnych przedmiotów i ubrań sygnowanych konkretnymi markami ogólnie pojętego sektora gamingu. Jeżeli coś zyskuje ponadprzeciętną popularność i szacunek, to najprawdopodobniej wiele różnych marek będzie zainteresowanych zawiązaniem współpracy. Podobnie wygląda to w świecie iGamingu, gdzie przykładowo Ice kasyno oferuje wiele gier tworzonych na podstawie marki popularnych filmów czy seriali.

W niniejszym artykule omówimy to zjawisko, skupiając się na ogólnie pojętym sektorze gier wideo. Ostatnie lata były niezwykle obfite, jeżeli chodzi o monetyzowanie silnych marek i wydaje się, jakby to był dopiero początek. W końcu te rzeczy cieszą się ogromną popularnością.

Historia kolaboracji sektora modowego z grami wideo

Na początku warto zaznaczyć, że taka współpraca nie jest niczym nowym. Już w latach 80. i 90. pojawiały się pierwsze linie ubrań i gadżetów związanych z konkretnymi markami gier. Przykładem może być, chociażby franczyza Mario, która od dziesięcioleci utrzymuje bardzo wysoką pozycję, jeżeli chodzi o popularność w świecie gier, a kolejne linie ubrań lub gadżetów pojawiają się praktycznie nieustannie.

Żeby trafić na koszulkę, dana marka musiała cieszyć się ogromną i często też ogólnoświatową rozpoznawalnością. W dzisiejszych czasach wiele się zmieniło. Łatwy dostęp do Internetu oraz media społecznościowe sprawiają, że znacznie łatwiej jest dotrzeć do konkretnych grup odbiorców. To wszystko przekłada się na skuteczniejsze kampanie marketingowe i lepsze monetyzowanie danych treści.

Rozwój ogromnych franczyz gier wideo

Sektor gier wideo nieustannie rósł, przez kilkadziesiąt lat, osiągając szczyt około 2020 roku. Do tego czasu powstało mnóstwo serii gier, które na stałe wpisały się w popkulturze. Wśród najpopularniejszych są:

  • Mario,
  • Call of Duty,
  • Grand Theft Auto,
  • Minecraft,
  • FIFA,
  • The Elder Scrolls,
  • Final Fantasy,
  • Assassin’s Creed.

Do każdej z nich tworzone są specjalne gadżety, koszulki, czapki i wiele innych akcesoriów. Niektóre serie gier, jak Grand Theft Auto wpisują się w grupę starszych odbiorców, a Minecraft oraz Mario pasuje dla najmłodszych.

Franczyzy, które są znane przez najmłodszych i są prawdziwymi żyłami złota. Dzisiaj trudno nie wejść do galerii handlowej lub innego sklepu, aby nie natrafić na coś sygnowanego Minecraftem lub Mario. Zeszyty, kredki, piórniki, plecaki, koszulki, spodnie, czapki – można zdobyć dosłownie wszystko. Jeżeli ktoś jest fanem danej gry, to bardzo chętnie sięgnie po ubrania lub akcesoria, które w ostatnim czasie przeszły solidny skok jakościowy.

Przyczyny wzrostu popularności gier wideo

XXI wiek to nieustanny wzrost świadomości o grach, a co za tym idzie – ich popularności. Dzieci, które jeszcze 20 lat temu zagrywały się na komputerach, obecnie mają własne grające dzieci i sami nadal chętnie sięgają po gry. To wszystko przekłada się także na wzrost popularności różnych pobocznych, niezwykle istotnych dla sektora gier wideo czynników.

  • E-sport. Pojawienie się sceny e-sportowej znacząco przyczyniło się do rozpromowania gier wideo. Pojawienie się typowo sportowych gier, organizowanie profesjonalnych turniejów i ogromne pieniądze przyczyniły się do bardzo dużego wzrostu zainteresowaniem grami e-sportowymi, co przekłada się na nowe, popularne franczyzy.
  • Streaming i YouTube. Pojawienie się platform streamingowych i ogromny rozwój popularności streamów z gier wpływa na zwiększenie rozpoznawalności ogólnie pojętej kultury gier. Streamerzy oraz youtuberzy często tworzą własne marki ubrań, powiązane z treściami, które tworzą dookoła konkretnych gier wideo. Doskonałym przykładem jest, chociażby wspomniany Minecraft.
  • Kultura graczy. Jeszcze 10-20 lat temu granie było głupią zabawą przeznaczoną wyłącznie dla dzieci (a przynajmniej tak było postrzegane). Dzisiaj dorośli doskonale rozumieją czym są gry wideo, sami regularnie po nie sięgają i nie mają problemu z tym, aby kupić gadżet lub koszulkę.

To wszystko sprawiło, że popularność gier, a co za tym idzie artykułów modowych z nimi powiązanych, zwiększała się wielowarstwowo.

Coraz lepsza jakość ubrań i akcesoriów marek gier wideo

Jeszcze dekadę temu, gdyby ktoś wspomniał koszulkę związaną z Minecraftem, to niemal każdy wyobraziłby sobie prosty biały lub czarny t-shirt ze standardowym nadrukiem w centrum. Te czasy już minęły, a dzisiejsze sygnowane marką ubrania oferują znacznie wyższą jakość.

Ubrania są projektowane od zera, mają znacznie lepszą jakość i projekt. Niekiedy można natrafić na niesamowicie klimatyczne serie ubrań, które w subtelny sposób nawiązują do danej marki. Te ubrania nadają się zarówno dla fanów danej marki, ale także dla osób, które preferują takie innowacyjne ubrania.

Niedawno sieć sklepów Medicine wydała całą kolekcję ubrań związanych z franczyzą Wiedźmin. Twórcy postawili na nowoczesne przedstawienie grafik związanych grami, które zostały wkomponowane w koszulki, bluzy, koszule, skarpety, a nawet sukienki. Efekt robi piorunujące wrażenie i wskazuje kierunek, w którym aktualnie podążają projektanci, tworzący produkty modowe związane z grami wideo.

Najpopularniejsze rodzaje odzieży i akcesoriów związanych z markami gier

Niektóre produkty cieszą się większą popularnością. Powody są czysto techniczne – najczęściej dotyczą kwestii estetycznych lub funkcjonalności. Dlatego, jeżeli ktoś interesuje się konkretną franczyzą gier i chciałby nabyć coś z nią związane, to powinien najpierw poszukać następujących produktów:

  • Koszulki i bluzy – są najczęściej spotykane, bo to właśnie na nich najczęściej chcemy umieścić coś, co chcemy wyrazić. Jeżeli ktoś uwielbia uniwersum wiedźmina, to wielki klimatyczny nadruk na froncie lub plecach będzie doskonałym pomysłem.
  • Czapki – niewielkie logo z przodu lub z boku, to subtelne zaznaczenie swoich zainteresowań bez (dla wielu) zbędnej ekstrawagancji.
  • Buty – najczęściej dziecięce z motywami ulubionych postaci z gier. To doskonały sposób na wyrażenie przez pociechę, że lubi daną grę.

  • Kolekcje limitowane – specjalne, wysokiej jakości serie ubrań, które są często tworzone przy współpracy z właścicielem danej franczyzy. Doskonałym przykładem jest wspomniana wiedźmińska linia Medicine.
  • Artykuły szkolne – praktycznie wszystkie przybory szkolne mogą być sygnowane logiem, postaciami lub przedmiotami z gier. Od zeszytów, przez ołówki, po farby, plecaki i linijki. W okolicach początku roku szkolnego są obecne w praktycznie wszystkich sklepach.

Wystarczy wybrać sobie franczyzę gier, a z pewnością uda się wyszukać odpowiednie przedmioty.

Przyszłość gier wideo w modzie

Ogólnie pojęty sektor gier wideo doszedł do szczytu popularności. Dlatego w tej kwestii w najbliższych latach już wiele się nie zmieni. To, co z pewnością będzie postępować, to częstsze sięganie po profesjonalnie zaprojektowane linie ubrań, które będą pojawiały się przed dużymi premierami. W ciągu najbliższych kilku lat ma pojawić się nowa odsłona Wiedźmina. To idealny moment na nawiązanie podobnej współpracy jak ta z siecią Medicine. Produkty franczyzowe będą się pojawiać, co będzie szczególnie nasilone w czasie przedpremierowym.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. PS4 czy Xbox One - jak wybrać najlepszą konsolę dla siebie
  2. Lore świata Diablo - poznaj historię Sanctuarium
  3. Gdzie kupić Diablo 3? Sprawdź najlepsze oferty i ceny teraz
  4. Czy płyty z PS4 działają na PS5? Sprawdź, co musisz wiedzieć!
  5. Xbox 360 S - wszystko o specyfikacji i funkcjach kultowej konsoli
Autor Paweł Szczepański
Paweł Szczepański

Witajcie na tym blogu poświęconym jednej z najbardziej kultowych serii gier w historii - "Diablo"! Jestem Paweł, i moją pasją od lat są przygody w mrocznym świecie Sanktuarium. Na tym blogu znajdziecie wszystko, co związane z tą epicką serią: od recenzji, poradników, po najnowsze wieści na temat "Diablo 4" i "Diablo Immortal". 

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Moda w grach: Wzrost popularności odzieży i akcesoriów związanych z grami