The Medium to psychologiczny horror stworzony przez polskie studio Bloober Team. Gra zadebiutowała 28 stycznia 2021 roku na PC i Xbox Series X/S. Główną bohaterką jest Marianne - medium potrafiące poruszać się między światem rzeczywistym a duchowym. Akcja rozgrywa się w Krakowie lat 90., w opuszczonym hotelu Niwa. To pierwsza gra wykorzystująca unikalny system podwójnej rzeczywistości, gdzie gracz jednocześnie eksploruje dwa wymiary.
Najważniejsze informacje:
- Gra została stworzona na silniku Unreal Engine 4
- Muzykę skomponowali Akira Yamaoka i Arkadiusz Reikowski
- Styl wizualny inspirowany jest twórczością Zdzisława Beksińskiego
- Dostępna jest na PC, Xbox Series X/S, PS5, Nintendo Switch i Amazon Luna
- To gra jednoosobowa bez polskiego dubbingu
- Wymaga minimum 8GB RAM i karty graficznej GTX 1060
- Mechanika gry opiera się na rozwiązywaniu zagadek w dwóch światach
- Wykorzystuje predefiniowane kąty kamery, podobnie jak klasyczne horrory
Czym jest The Medium - gatunek i typ rozgrywki
Medium gra to psychologiczny horror stworzony przez polskie studio Bloober Team. Ta medium gra horror stawia na klimatyczną rozgrywkę single player w mrocznym świecie inspirowanym twórczością Beksińskiego. Gra oferuje unikalne podejście do gatunku poprzez innowacyjny system podwójnej rzeczywistości.
- PC (Steam, Microsoft Store)
- Xbox Series X/S
- PlayStation 5
- Nintendo Switch
- Amazon Luna
Mechanika podzielonej rzeczywistości w grze
W The Medium gameplay opiera się na równoczesnej eksploracji świata rzeczywistego i duchowego. Ekran dzieli się na dwie części, pokazując oba wymiary jednocześnie, co tworzy unikalne doświadczenie rozgrywki.
System ten jest ściśle powiązany z rozwiązywaniem zagadek i odkrywaniem fabuły. Działania wykonane w jednym świecie często mają bezpośredni wpływ na drugi wymiar.
Jak wygląda sterowanie postacią?
Sterowanie w medium grze zostało zaprojektowane z myślą o płynnej nawigacji między wymiarami. Kamera używa predefiniowanych ujęć, co przypomina klasyczne horrory jak Silent Hill. System poruszania się jest intuicyjny i dostosowany do eksploracji obu światów.
Interfejs użytkownika jest minimalistyczny i nie rozprasza podczas rozgrywki. Wszystkie potrzebne informacje wyświetlają się kontekstowo, gdy są potrzebne.
Umiejętności Marianne - co potrafi medium?
Marianne jako medium posiada nadnaturalne zdolności. Jej moce pozwalają na interakcję ze światem duchów i rozwiązywanie zagadek w obu wymiarach.
- Projekcja duchowa - możliwość przeniesienia świadomości do świata duchów
- Echo emocji - zdolność odczytywania historii z naznaczonych przedmiotów
- Tarcza duchowa - ochrona przed wrogimi bytami
- Widzenie duchów - możliwość dostrzegania i komunikacji z bytami z innego wymiaru
System eksploracji i rozwiązywania zagadek
Eksploracja w medium grze opiera się na dokładnym badaniu obu wymiarów rzeczywistości. Każde pomieszczenie może skrywać wskazówki widoczne tylko w jednym ze światów. Odkrywanie tajemnic wymaga stałego przełączania się między wymiarami.
Mechanika gry zachęca do uważnej obserwacji otoczenia. Hotel Niwa kryje wiele sekretów zarówno w świecie materialnym, jak i duchowym. Znalezienie wszystkich wskazówek wymaga wykorzystania pełnego spektrum zdolności Marianne.
Zagadki w grze są ściśle powiązane z podwójną naturą świata. Ich rozwiązanie często wymaga kreatywnego wykorzystania zdolności medium w obu wymiarach.
Wymagania sprzętowe
Medium gra PC wymaga odpowiednio mocnego sprzętu ze względu na renderowanie dwóch światów jednocześnie. System podwójnej rzeczywistości stawia wysokie wymagania szczególnie dla karty graficznej.
Komponenty | Minimalne | Zalecane |
Procesor | Intel Core i5-6600 / AMD Ryzen 5 2500X | Intel Core i5-9600 / AMD Ryzen 7 3700X |
RAM | 8 GB | 16 GB |
Karta graficzna | GeForce GTX 1060 / Radeon R9 390X | GeForce GTX 1660 Super / Radeon RX 5600 XT |
Miejsce na dysku | 50 GB | 50 GB |
Optymalne ustawienia graficzne
Najlepszą wydajność w medium grze osiągniemy ustawiając efekty cieni i odbić na poziomie średnim. Tekstury można pozostawić na wysokim poziomie przy posiadaniu karty z 6GB VRAM. Antyaliasing warto ustawić na TAA.
Obniżenie jakości efektów cząsteczkowych i głębi ostrości znacząco wpływa na płynność rozgrywki. Te ustawienia mają najmniejszy wpływ na jakość wizualną.
Problemy z wydajnością i ich rozwiązania
Najbardziej powszechnym problemem w The Medium są spadki wydajności podczas renderowania obu światów. System podwójnej rzeczywistości może powodować zauważalne spowolnienia nawet na mocnych konfiguracjach.
Aktualizacja sterowników karty graficznej często rozwiązuje problemy z wydajnością. Warto też wyłączyć zbędne procesy w tle.
Porównanie rozgrywki na różnych platformach
Medium gra Xbox Series X/S oferuje najbardziej zoptymalizowane doświadczenie dzięki ścisłej współpracy dewelopera z Microsoftem. Wersja PC daje większą swobodę w dostosowaniu ustawień graficznych.
Wersja na PS5 zapewnia podobną jakość do edycji na Xbox Series X. Wszystkie platformy obsługują ray tracing i szybkie czasy ładowania.
Cecha | PC | Xbox Series X | PS5 |
Rozdzielczość | Do 4K | 4K | 4K |
FPS | 30-60 | 30 | 30 |
Ray Tracing | Tak | Tak | Tak |
The Medium - kluczowe aspekty polskiego horroru psychologicznego
The Medium wyróżnia się na tle innych gier grozy unikalnym systemem podwójnej rzeczywistości, który pozwala graczom eksplorować jednocześnie świat rzeczywisty i duchowy. To ambitna produkcja studia Bloober Team, która łączy w sobie elementy klasycznego horroru z innowacyjną mechaniką rozgrywki.
Główna bohaterka, Marianne, dysponuje szeregiem nadnaturalnych zdolności, które są kluczowe dla rozwikłania tajemnic hotelu Niwa. System eksploracji i rozwiązywania zagadek wymaga od gracza kreatywnego myślenia oraz wykorzystywania obu wymiarów, co tworzy unikalne doświadczenie rozgrywki.
Ze względu na zaawansowaną technologię renderowania dwóch światów jednocześnie, medium gra stawia stosunkowo wysokie wymagania sprzętowe. Najlepsze doświadczenie z gry zapewniają platformy nowej generacji - PC z odpowiednio mocną kartą graficzną, Xbox Series X/S oraz PS5, które oferują wsparcie dla ray tracingu i rozdzielczości 4K.