Gry

Xbox 360: poznaj prawdziwą datę premiery konsoli w Polsce i na świecie

Eryk Laskowski8 listopada 20246 min
Xbox 360: poznaj prawdziwą datę premiery konsoli w Polsce i na świecie

Xbox 360, wyprodukowana przez Microsoft konsola gier, zadebiutowała 22 listopada 2005 roku. To następca pierwszego Xboxa i główny konkurent PlayStation 3. Wyposażona w trzyrdzeniowy procesor PowerPC Xenon oraz 512 MB pamięci RAM, oferowała graczom zaawansowane możliwości techniczne i innowacyjne rozwiązania.

Konsola trafiła do Polski prawie rok później - 3 listopada 2006 roku. Globalna sprzedaż przekroczyła 85 milionów egzemplarzy, co potwierdza jej ogromny sukces rynkowy. Xbox 360 wprowadził przełomowy system osiągnięć i rozbudowane funkcje sieciowe przez Xbox Live.

Najważniejsze informacje:
  • Premiera światowa: 22 listopada 2005
  • Wprowadzenie do Polski: 3 listopada 2006
  • Sprzedaż przekroczyła 85 milionów sztuk
  • Wyposażona w procesor 3,2 GHz i kartę graficzną ATI Xenos
  • Pierwsza konsola z systemem osiągnięć w grach
  • Wprowadziła usługę Xbox Live do gier online
  • W pierwszym miesiącu sprzedano 1,5 miliona konsol
  • Na start dostępnych było 18 gier

Światowa premiera Xbox 360: najważniejsze informacje

Xbox 360 premiera światowa odbyła się 22 listopada 2005 roku w Stanach Zjednoczonych. Tego dnia start sprzedaży konsoli rozpoczął się w ponad 4000 sklepów na terenie USA.

Debiut rynkowy Xbox 360 został zaplanowany w strategiczny sposób, na okres przedświąteczny. Microsoft zdecydował się na wypuszczenie konsoli przed konkurencyjnym PlayStation 3.

Region Sprzedaż (pierwszy miesiąc)
USA 900,000 sztuk
Europa 500,000 sztuk
Azja 100,000 sztuk

Kiedy Xbox 360 pojawił się w Polsce?

Xbox 360 premiera polska miała miejsce 3 listopada 2006 roku. Konsola trafiła do największych sieci handlowych w całym kraju.

Polscy gracze musieli czekać prawie rok na oficjalną dystrybucję sprzętu. Microsoft potrzebował czasu na przygotowanie polskiej wersji językowej interfejsu oraz gier.

Wprowadzenie na rynek Xbox 360 w Polsce spotkało się z dużym zainteresowaniem graczy. Pierwsze partie konsol wyprzedały się w przedsprzedaży.

W USA na start dostępnych było 18 gier, podczas gdy w Polsce początkowo oferowano 12 tytułów. Pełna biblioteka gier została wyrównana dopiero po 3 miesiącach od premiery.

Pierwsze gry dostępne na Xbox 360

W dniu pierwszego wydania Xbox 360 gracze mieli dostęp do zróżnicowanej biblioteki gier. Microsoft zadbał o tytuły reprezentujące różne gatunki.

  • Call of Duty 2 - strzelanka w realiach II wojny światowej
  • Perfect Dark Zero - ekskluzywny shooter sci-fi
  • Project Gotham Racing 3 - wyścigi w miejskich lokacjach
  • Kameo: Elements of Power - przygodowa gra akcji
  • Ridge Racer 6 - arcade'owe wyścigi
  • NBA Live 06 - symulacja koszykówki
  • Need for Speed: Most Wanted - wyścigi uliczne
  • FIFA 06 - symulacja piłki nożnej
  • Tony Hawk's American Wasteland - gra sportowa
  • Gun - przygodowa gra akcji w klimacie Dzikiego Zachodu

Ceny startowe Xbox 360 na świecie

Zdjęcie Xbox 360: poznaj prawdziwą datę premiery konsoli w Polsce i na świecie

Microsoft przyjął zróżnicowaną strategię cenową dla różnych regionów. Podstawowa wersja konsoli była tańsza od wersji Premium z dyskiem twardym.

Ceny różniły się znacząco w zależności od kraju i regionu dystrybucji. Japonia otrzymała najwyższą cenę startową ze względu na koszty importu.

Kraj Cena (wersja podstawowa) Cena (wersja Premium)
USA 299 USD 399 USD
Europa 299 EUR 399 EUR
Polska 999 PLN 1499 PLN
Japonia 34,800 JPY 39,795 JPY

Sukces sprzedażowy konsoli w pierwszych miesiącach

W ciągu pierwszego miesiąca sprzedano 1,5 miliona egzemplarzy konsoli na całym świecie. Najsilniejszym rynkiem okazały się Stany Zjednoczone, gdzie popyt znacznie przewyższał podaż. Microsoft musiał zwiększyć produkcję o 50% w drugim miesiącu.

Do końca 2005 roku konsola trafiła do ponad 2,5 miliona domów. Rekordową sprzedaż odnotowano w okresie świątecznym, kiedy dziennie sprzedawano nawet 50 tysięcy sztuk. Xbox Live zyskał w tym czasie ponad 900 tysięcy nowych użytkowników.

Pierwszy kwartał 2006 roku przyniósł kolejne 2 miliony sprzedanych konsol. Sukces napędzały premierowe gry oraz rosnąca popularność usługi Xbox Live. Microsoft osiągnął wszystkie założone cele sprzedażowe.

Analitycy rynkowi określili premierę Xbox 360 jako najbardziej udaną w historii konsol nowej generacji. Przewidywania wskazywały na dominację platformy w nadchodzących latach.

Problemy z dostępnością w sklepach

Pierwsze miesiące po premierze charakteryzowały się znacznymi brakami konsol w sklepach. Popyt przewyższał możliwości produkcyjne Microsoftu.

W wielu regionach utworzyły się długie listy oczekujących na dostawę sprzętu. Sklepy wprowadzały limity zakupowe na jednego klienta.

Microsoft zareagował na sytuację zwiększeniem mocy produkcyjnych w fabrykach. Firma uruchomiła dodatkowe linie produkcyjne w Chinach. Pełną dostępność konsoli udało się osiągnąć dopiero w drugim kwartale 2006 roku.

Wpływ premiery Xbox 360 na rynek gier

Xbox 360 premiera rozpoczęła nową erę w branży gier wideo. Konsola wprowadziła standard wysokiej rozdzielczości do głównego nurtu.

Dzięki usłudze Xbox Live zmienił się sposób dystrybucji gier. Gracze zyskali dostęp do cyfrowego sklepu z grami i dodatkami.

System osiągnięć stał się standardem branżowym. Inne platformy szybko zaczęły implementować podobne rozwiązania.

Architektura sprzętowa konsoli ułatwiła tworzenie gier. Deweloperzy chwalili narzędzia programistyczne dostarczone przez Microsoft.

PlayStation 3 zadebiutowało rok później, co dało Xboxowi 360 znaczącą przewagę. Sony musiało nadrabiać straty przez kolejne lata. Microsoft wykorzystał ten czas na budowanie silnej pozycji rynkowej.

Innowacje wprowadzone wraz z premierą

Xbox 360 wprowadził przełomowe rozwiązania w dziedzinie grafiki i dźwięku. Konsola obsługiwała obraz HD oraz dźwięk przestrzenny 5.1. System chłodzenia wykorzystywał zaawansowaną technologię odprowadzania ciepła.

Kontroler bezprzewodowy stał się standardowym wyposażeniem konsoli. Microsoft zintegrował system czatu głosowego z każdym kontrolerem. Interfejs użytkownika "Blades" wprowadził nowy standard w nawigacji konsolowej.

  • Procesor PowerPC trójrdzeniowy taktowany 3,2 GHz
  • Układ graficzny ATI z 512MB pamięci GDDR3
  • Wbudowana karta sieciowa z obsługą Xbox Live
  • Możliwość podłączenia wymiennego dysku twardego
  • Bezprzewodowe kontrolery z wbudowanymi portami na akcesoria

Xbox 360: Konsola, która zrewolucjonizowała rynek gier

Xbox 360 premiera w 2005 roku okazała się punktem zwrotnym w historii gier wideo. Konsola, która zadebiutowała najpierw w USA, a następnie rok później w Polsce, sprzedała się w imponującej liczbie 1,5 miliona sztuk już w pierwszym miesiącu.

Wprowadzenie na rynek przyniosło szereg innowacji technologicznych - od trójrdzeniowego procesora po bezprzewodowe kontrolery. System osiągnięć i usługa Xbox Live zmieniły sposób, w jaki gracze wchodzą w interakcję z grami i między sobą. Biblioteka 18 tytułów startowych, w tym hitowe "Call of Duty 2", zapewniła solidną podstawę do sukcesu.

Roczne wyprzedzenie przed premierą PlayStation 3 pozwoliło Microsoftowi zbudować silną pozycję rynkową. Mimo początkowych problemów z dostępnością, debiut rynkowy Xbox 360 okazał się najbardziej udanym startem konsoli w historii, ustanawiając nowe standardy w branży gier i rozrywki cyfrowej.

Źródło:

[1]

https://spidersweb.pl/2020/02/xbox-360-historia.html

[2]

https://geekweb.pl/index.php/2022/11/22/premiera-xboxa-360/

[3]

https://pl.wikipedia.org/wiki/Xbox

[4]

https://gry.interia.pl/news-microsoft-o-polskiej-premierze-xboxa-360,nId,747241

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Wpływ seriali na trendy w popkulturze: Jak kształtują modę i wartości społeczne
  2. Rozgrywka na Dwa pady: Przewodnik po Najlepszych Gry na PS5 z Lokalną Kooperacją
  3. Arsenał na wyciągnięcie ręki. Kody na wszystkie bronie w GTA 5
  4. Połącz się z przyjaciółmi na PlayStation 4 przez Discord, oto jak
  5. Mapy Assassin's Creed Origins i Odyssey - które są większe?
Autor Eryk Laskowski
Eryk Laskowski

Jestem entuzjastą świata Diablo, wędrówki od Diablo 2 do nadchodzącego Diablo 4. Rozgrywam wciągający taniec z demonami, zgłębiając mroczne sekrety. Z Diablo Immortal przenoszę pasję na mobilne pola bitwy. Odkryj ze mną mroczne tajemnice uniwersum Diablo!

Udostępnij artykuł

Napisz komentarz

Polecane artykuły