Xbox 360, wyprodukowana przez Microsoft konsola gier, zadebiutowała 22 listopada 2005 roku. To następca pierwszego Xboxa i główny konkurent PlayStation 3. Wyposażona w trzyrdzeniowy procesor PowerPC Xenon oraz 512 MB pamięci RAM, oferowała graczom zaawansowane możliwości techniczne i innowacyjne rozwiązania.
Konsola trafiła do Polski prawie rok później - 3 listopada 2006 roku. Globalna sprzedaż przekroczyła 85 milionów egzemplarzy, co potwierdza jej ogromny sukces rynkowy. Xbox 360 wprowadził przełomowy system osiągnięć i rozbudowane funkcje sieciowe przez Xbox Live.
Najważniejsze informacje:- Premiera światowa: 22 listopada 2005
- Wprowadzenie do Polski: 3 listopada 2006
- Sprzedaż przekroczyła 85 milionów sztuk
- Wyposażona w procesor 3,2 GHz i kartę graficzną ATI Xenos
- Pierwsza konsola z systemem osiągnięć w grach
- Wprowadziła usługę Xbox Live do gier online
- W pierwszym miesiącu sprzedano 1,5 miliona konsol
- Na start dostępnych było 18 gier
Światowa premiera Xbox 360: najważniejsze informacje
Xbox 360 premiera światowa odbyła się 22 listopada 2005 roku w Stanach Zjednoczonych. Tego dnia start sprzedaży konsoli rozpoczął się w ponad 4000 sklepów na terenie USA.
Debiut rynkowy Xbox 360 został zaplanowany w strategiczny sposób, na okres przedświąteczny. Microsoft zdecydował się na wypuszczenie konsoli przed konkurencyjnym PlayStation 3.
Region | Sprzedaż (pierwszy miesiąc) |
---|---|
USA | 900,000 sztuk |
Europa | 500,000 sztuk |
Azja | 100,000 sztuk |
Kiedy Xbox 360 pojawił się w Polsce?
Xbox 360 premiera polska miała miejsce 3 listopada 2006 roku. Konsola trafiła do największych sieci handlowych w całym kraju.
Polscy gracze musieli czekać prawie rok na oficjalną dystrybucję sprzętu. Microsoft potrzebował czasu na przygotowanie polskiej wersji językowej interfejsu oraz gier.
Wprowadzenie na rynek Xbox 360 w Polsce spotkało się z dużym zainteresowaniem graczy. Pierwsze partie konsol wyprzedały się w przedsprzedaży.
Pierwsze gry dostępne na Xbox 360
W dniu pierwszego wydania Xbox 360 gracze mieli dostęp do zróżnicowanej biblioteki gier. Microsoft zadbał o tytuły reprezentujące różne gatunki.
- Call of Duty 2 - strzelanka w realiach II wojny światowej
- Perfect Dark Zero - ekskluzywny shooter sci-fi
- Project Gotham Racing 3 - wyścigi w miejskich lokacjach
- Kameo: Elements of Power - przygodowa gra akcji
- Ridge Racer 6 - arcade'owe wyścigi
- NBA Live 06 - symulacja koszykówki
- Need for Speed: Most Wanted - wyścigi uliczne
- FIFA 06 - symulacja piłki nożnej
- Tony Hawk's American Wasteland - gra sportowa
- Gun - przygodowa gra akcji w klimacie Dzikiego Zachodu
Ceny startowe Xbox 360 na świecie
Microsoft przyjął zróżnicowaną strategię cenową dla różnych regionów. Podstawowa wersja konsoli była tańsza od wersji Premium z dyskiem twardym.
Ceny różniły się znacząco w zależności od kraju i regionu dystrybucji. Japonia otrzymała najwyższą cenę startową ze względu na koszty importu.
Kraj | Cena (wersja podstawowa) | Cena (wersja Premium) |
---|---|---|
USA | 299 USD | 399 USD |
Europa | 299 EUR | 399 EUR |
Polska | 999 PLN | 1499 PLN |
Japonia | 34,800 JPY | 39,795 JPY |
Sukces sprzedażowy konsoli w pierwszych miesiącach
W ciągu pierwszego miesiąca sprzedano 1,5 miliona egzemplarzy konsoli na całym świecie. Najsilniejszym rynkiem okazały się Stany Zjednoczone, gdzie popyt znacznie przewyższał podaż. Microsoft musiał zwiększyć produkcję o 50% w drugim miesiącu.
Do końca 2005 roku konsola trafiła do ponad 2,5 miliona domów. Rekordową sprzedaż odnotowano w okresie świątecznym, kiedy dziennie sprzedawano nawet 50 tysięcy sztuk. Xbox Live zyskał w tym czasie ponad 900 tysięcy nowych użytkowników.
Pierwszy kwartał 2006 roku przyniósł kolejne 2 miliony sprzedanych konsol. Sukces napędzały premierowe gry oraz rosnąca popularność usługi Xbox Live. Microsoft osiągnął wszystkie założone cele sprzedażowe.
Analitycy rynkowi określili premierę Xbox 360 jako najbardziej udaną w historii konsol nowej generacji. Przewidywania wskazywały na dominację platformy w nadchodzących latach.
Problemy z dostępnością w sklepach
Pierwsze miesiące po premierze charakteryzowały się znacznymi brakami konsol w sklepach. Popyt przewyższał możliwości produkcyjne Microsoftu.
W wielu regionach utworzyły się długie listy oczekujących na dostawę sprzętu. Sklepy wprowadzały limity zakupowe na jednego klienta.
Microsoft zareagował na sytuację zwiększeniem mocy produkcyjnych w fabrykach. Firma uruchomiła dodatkowe linie produkcyjne w Chinach. Pełną dostępność konsoli udało się osiągnąć dopiero w drugim kwartale 2006 roku.
Wpływ premiery Xbox 360 na rynek gier
Xbox 360 premiera rozpoczęła nową erę w branży gier wideo. Konsola wprowadziła standard wysokiej rozdzielczości do głównego nurtu.
Dzięki usłudze Xbox Live zmienił się sposób dystrybucji gier. Gracze zyskali dostęp do cyfrowego sklepu z grami i dodatkami.
System osiągnięć stał się standardem branżowym. Inne platformy szybko zaczęły implementować podobne rozwiązania.
Architektura sprzętowa konsoli ułatwiła tworzenie gier. Deweloperzy chwalili narzędzia programistyczne dostarczone przez Microsoft.
PlayStation 3 zadebiutowało rok później, co dało Xboxowi 360 znaczącą przewagę. Sony musiało nadrabiać straty przez kolejne lata. Microsoft wykorzystał ten czas na budowanie silnej pozycji rynkowej.
Innowacje wprowadzone wraz z premierą
Xbox 360 wprowadził przełomowe rozwiązania w dziedzinie grafiki i dźwięku. Konsola obsługiwała obraz HD oraz dźwięk przestrzenny 5.1. System chłodzenia wykorzystywał zaawansowaną technologię odprowadzania ciepła.
Kontroler bezprzewodowy stał się standardowym wyposażeniem konsoli. Microsoft zintegrował system czatu głosowego z każdym kontrolerem. Interfejs użytkownika "Blades" wprowadził nowy standard w nawigacji konsolowej.
- Procesor PowerPC trójrdzeniowy taktowany 3,2 GHz
- Układ graficzny ATI z 512MB pamięci GDDR3
- Wbudowana karta sieciowa z obsługą Xbox Live
- Możliwość podłączenia wymiennego dysku twardego
- Bezprzewodowe kontrolery z wbudowanymi portami na akcesoria
Xbox 360: Konsola, która zrewolucjonizowała rynek gier
Xbox 360 premiera w 2005 roku okazała się punktem zwrotnym w historii gier wideo. Konsola, która zadebiutowała najpierw w USA, a następnie rok później w Polsce, sprzedała się w imponującej liczbie 1,5 miliona sztuk już w pierwszym miesiącu.
Wprowadzenie na rynek przyniosło szereg innowacji technologicznych - od trójrdzeniowego procesora po bezprzewodowe kontrolery. System osiągnięć i usługa Xbox Live zmieniły sposób, w jaki gracze wchodzą w interakcję z grami i między sobą. Biblioteka 18 tytułów startowych, w tym hitowe "Call of Duty 2", zapewniła solidną podstawę do sukcesu.
Roczne wyprzedzenie przed premierą PlayStation 3 pozwoliło Microsoftowi zbudować silną pozycję rynkową. Mimo początkowych problemów z dostępnością, debiut rynkowy Xbox 360 okazał się najbardziej udanym startem konsoli w historii, ustanawiając nowe standardy w branży gier i rozrywki cyfrowej.