Diablo

Lamborghini Diablo - historia i cena kultowego modelu

Autor Olaf Ostrowski
Olaf Ostrowski30.10.20237 min.
Lamborghini Diablo - historia i cena kultowego modelu

Lamborghini Diablo to jeden z najbardziej kultowych i rozpoznawalnych modeli w historii włoskiego producenta supersamochodów. Od premiery w 1990 roku zachwycał oszałamiającymi osiągami, agresywną stylistyką i niepowtarzalnym charakterem. Przez 11 lat produkcji, aż do 2001 roku, powstało ponad 2800 egzemplarzy tego wyjątkowego auta. Diablo do dziś budzi emocje wśród entuzjastów motoryzacji i pozostaje obiektem marzeń oraz przedmiotem kolekcjonerskich pożądań. W niniejszym artykule przyjrzymy się bliżej historii, danym technicznym, cenom oraz znaczeniu Lamborghini Diablo dla motoryzacyjnej kultury.

Geneza powstania Lamborghini Diablo

Prace nad następcą modelu Countach rozpoczęły się w Lamborghini już na początku lat 80. XX wieku. Koncepcyjny model zaprezentowano po raz pierwszy w 1985 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie. Nazwa Diablo, która oznacza "diabeł" w języku hiszpańskim, została wybrana przez założyciela firmy Ferruccio Lamborghiniego. Miała podkreślać agresywny, niepokorny charakter samochodu. Premiera produkcyjnej wersji miała miejsce w 1990 roku. Diablo z mocą 492 KM stał się wtedy najszybszym seryjnie produkowanym samochodem świata.

Projekt

Za projekt Diablo odpowiadał Marcello Gandini, twórca m.in. legendarnego Countacha. Gandini stworzył bardzo charakterystyczną, ostro ściętą sylwetkę z trójkątnym przodem nadwozia. Lampy przednie, wloty powietrza oraz tylne lampy tworzyły wyrazisty kształt trójkąta, kojarzący się z ostrzem. Diablo wyróżniało się również unikatowymi, unoszącymi się do góry drzwiami w stylu "skrzydeł motyla".

Silnik

Sercem Lamborghini Diablo był widlasty, 12-cylindrowy silnik o pojemności 5.7 litra i mocy 492 KM. Był to jednostka opracowana specjalnie na potrzeby tego modelu. Charakteryzowała się wysokimi obrotami (7000 obr./min) i maksymalnym momentem obrotowym 580 Nm przy 5500 obr./min. Silnik współpracował z 6-biegową, manualną skrzynią biegów. Przyspieszenie Diablo od 0 do 100 km/h wynosiło zaledwie 4,5 sekundy, a prędkość maksymalna w pierwszej wersji sięgała 325 km/h.

Dane techniczne supersamochodu

Osiągi

Lamborghini Diablo z mocą 492 KM i maksymalną prędkością 325 km/h było najszybszym samochodem swoich czasów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy do dziś robi wrażenie. W kolejnych wersjach moc silnika wzrosła do 520 KM, a prędkość maksymalna do 339 km/h. Auto imponowało nie tylko dynamiką, ale i prowadzeniem. Zawieszenie z podwójnymi wahaczami z przodu i z tyłu zapewniało precyzję i stabilność jazdy.

Stylistyka nadwozia

Diablo wyróżniało się bardzo charakterystyczną, kanciastą stylistyką nadwozia autorstwa Marcello Gandini. Trójkątny przód z ostrymi kształtami, wąskie reflektory i wloty powietrza tworzyły agresywny wygląd. Tylna część z poziomymi lampami nawiązywała do Countacha. Ogromne, otwierane do góry drzwi w stylu "motyla" stały się znakiem rozpoznawczym modelu. We wnętrzu zastosowano liczne karbonowe detale.

Wymiary i masa

Długość Diablo wynosiła 4240 mm, szerokość 2040 mm, a wysokość zaledwie 1110 mm. Masa własna luksusowego supersamochodu to 1570 kg. Nadwozie wykonano z lekkich materiałów, m.in. aluminium i kompozytów.


Czytaj więcej: 7 rzeczy, których nie wiesz o historii gry Diablo

Premiera i produkcja Lamborghini Diablo

Debiut

Oficjalna premiera Lamborghini Diablo miała miejsce w 1990 roku na targach samochodowych w Genewie. Auto natychmiast wzbudziło sensację i zainteresowanie mediów. W momencie debiutu był to najszybszy seryjnie produkowany samochód świata. Pierwszy model oznaczono jako Diablo SE30 z nakładką 30 sztuk. Rok później do sprzedaży trafiła podstawowa wersja Diablo z mocą 492 KM.

Wersje i modyfikacje

W kolejnych latach powstało wiele limitowanych i specjalnych wersji Lamborghini Diablo. W 1993 roku zaprezentowano mocniejsze SV z silnikiem 5.7 V12 o mocy 510 KM. Rok później pojawiło się Diablo SE30 Jota z niewielkim nakładem. Kolejne odmiany to m.in. bazowy VT z napędem na 4 koła, VS z mocą 520 KM, ultrarzadkie roadstery czy wyścigowa wersja GTR. Ostatnie egzemplarze wyprodukowano w 2001 roku.

Produkcja i sprzedaż

Łącznie w latach 1990 - 2001 wyprodukowano 2891 egzemplarzy Lamborghini Diablo wszystkich wersji. Ponad połowa trafiła na rynek amerykański. Produkcja odbywała się ręcznie, w ograniczonym nakładzie. Dziś Diablo należą do najbardziej poszukiwanych i cenionych zabytkowych samochodów kolekcjonerskich.

Lamborghini Diablo w kulturze masowej

Lamborghini Diablo - historia i cena kultowego modelu

Film i telewizja

Lamborghini Diablo pojawiło się w wielu filmach i serialach, m.in. "Grze o tron", "Sabrina", "Człowiek demolka", "Gliniarz z Beverly Hills 3", "Szybcy i wściekli" oraz "Nieustraszeni". Samochód zagrał tam charakterystyczne role luksusowych i wyjątkowo szybkich aut. Diablo kojarzone było z bogactwem i prestiżem.

Gry komputerowe

Kultowy model Lamborghini można było spotkać w takich grach, jak Need for Speed, Test Drive, Asphalt, Forza Horizon, Midtown Madness, Gran Turismo, Burnout czy GTA. Diablo pojawiało się głównie jako jedno z najszybszych, najbardziej pożądanych aut wyścigowych i sportowych.

Kultowy status modelu

Lamborghini Diablo na stałe wpisało się do kanonu motoryzacyjnych legend. Uważane jest za jedno z największych dzieł projektanta Marcello Gandini oraz jeden z najważniejszych modeli w historii marki Lamborghini. Diablo było motoryzacyjną ikoną lat 90. Jego charakterystyczne, ostre linie nadwozia do dziś budzą emocje.

Cena Lamborghini Diablo na rynku kolekcjonerskim

Ceny bazowe poszczególnych wersji

Obecnie na rynku kolekcjonerskim ceny bazowe Lamborghini Diablo w zależności od wersji i rocznika wahają się od 200 do nawet 600 tys. dolarów za egzemplarze w bardzo dobrym stanie. Np. "zwykłe" Diablo z lat 90. można kupić już za ok 250-350 tys. USD. Droższe są unikatowe modele SV, SE30 Jota czy roadster.

Najdroższe egzemplarze

Rekordowa cena za Lamborghini Diablo została osiągnięta w 2015 roku na aukcji w USA. Za rzadki model SE30 Jota z 1995 roku zapłacono wówczas 1,32 mln USD. Wcześniej w 2011 roku model SV z 1994 roku sprzedano za 869 tys. USD. Ceny rekordzistów wciąż rosną.

Prognozy na przyszłość

Eksperci szacują, że w kolejnych latach najlepiej zachowane egzemplarze Lamborghini Diablo, zwłaszcza unikatowe wersje, mogą osiągać ceny rzędu nawet 2-3 milionów dolarów. Wzrost wartości tych pojazdów wydaje się nieunikniony ze względu na ich wyjątkowość i coraz większe zainteresowanie kolekcjonerów.

Podsumowanie historii Lamborghini Diablo

Znaczenie dla marki Lamborghini

Diablo odegrało kluczową rolę w najnowszej historii Lamborghini. Było pierwszym supersamochodem opracowanym po przejęciu marki przez indonezyjski koncern Megatech. Ugruntowało pozycję Lamborghini jako producenta najbardziej ekstremalnych aut sportowych.

Porównanie z nowszymi modelami

Współczesne Lamborghini Aventador czy Huracan osiągają co prawda jeszcze większe prędkości, ale Diablo wciąż pozostaje ikoną motoryzacji lat 90. Jego charakterystycznego stylu nie da się pomylić z żadnym innym samochodem. To auto, które na zawsze odmieniło oblicze włoskiej marki.

Dlaczego warto marzyć o Diablo?

Lamborghini Diablo to samochód, który wciąż elektryzuje wyobraźnię entuzjastów motoryzacji. Jego historia, osiągi, wygląd i dźwięk 12-cylindrowego silnika tworzą wyjątkową całość. Diablo to ikona designu i marzenie o niedoścignionej wręcz szybkości z lat 90. Nic dziwnego, że wciąż budzi tak ogromne emocje.

Podsumowanie

Lamborghini Diablo na zawsze wpisało się do historii motoryzacji jako jeden z najszybszych, najbardziej szalonych i po prostu najlepszych samochodów lat 90. Jego charakterystyczna, ostra stylistyka, mocny silnik V12, oszałamiające osiągi i wyjątkowa charyzma sprawiły, że Diablo stało się prawdziwą ikoną i marzeniem dla wielu entuzjastów samochodów. Choć od zakończenia produkcji minęły już dwie dekady, Diablo wciąż pozostaje obiektem kultu oraz przedmiotem westchnień kolekcjonerów na całym świecie. I z pewnością jeszcze długo tak pozostanie.

Najczęstsze pytania

W pierwszej wersji z 1990 roku Diablo rozpędzało się maksymalnie do 325 km/h. W późniejszych odmianach, np. SV czy VT, prędkość maksymalna wzrosła do 339 km/h.

Cena bazowa Diablo w 1990 roku wynosiła około 240 tys. dolarów. Była to ogromna suma, biorąc pod uwagę epokę. Dla porównania - współczesny Diablo może kosztować nawet ponad 1 milion dolarów.

Autorem projektu Diablo był włoski designer Marcello Gandini, twórca m.in. legendarnego Countacha. To właśnie on nadał modelowi charakterystyczne, ostre linie nadwozia.

Łącznie w latach 1990 - 2001 wyprodukowano 2891 sztuk Diablo wszystkich wersji. Jest to stosunkowo niewielka liczba jak na ponad 10-letni okres produkcji.

Wszystkie egzemplarze Diablo powstawały ręcznie w niewielkiej fabryce Lamborghini w Sant'Agata Bolognese we Włoszech. Tam do dziś znajduje się siedziba i zakłady produkcyjne włoskiego producenta.

Oceń artykuł

rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
rating-outline
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

5 Podobnych Artykułów:

  1. Rozgrywka na Dwa pady: Przewodnik po Najlepszych Gry na PS5 z Lokalną Kooperacją
  2. Aktualizacja Diablo 4 wprowadza ponownie moc wampiryczne
  3. Diablo Wiki - wszystko co musisz wiedzieć o grze
  4. Diablo na PS4 - porady i wskazówki dla graczy
  5. najlepsze zestawy Diablo 4 Sorcerer do levelowania, endgame'u i PvP w sezonie 2
Autor Olaf Ostrowski
Olaf Ostrowski

Jestem zapalonym podróżnikiem po świecie Diablo, odkrywam mroczne zakamarki Diablo 2, triumfy Diablo 3 i tajemnice Diablo 4. Wkraczam w nową erę z Diablo Immortal, wcielając się w bohatera na mobilnych polach bitwy. Zapraszam na wyjątkową podróż przez piekło i nie tylko!

Udostępnij post

Napisz komentarz

Polecane artykuły

Fotel Diablo X One -test modelu dla graczy
DiabloFotel Diablo X One -test modelu dla graczy

Fotel dla graczy Diablo X One z systemem audio, podświetleniem LED i silnikami wibracyjnymi. Ergonomiczna konstrukcja i wysokiej jakości materiały. Przedsprzedaż w atrakcyjnej cenie 1499 zł.