W nadchodzącej grze Diablo 4 dostępne będzie wiele ciekawych i zróżnicowanych klas postaci, z których każda oferuje inny styl rozgrywki i unikalne umiejętności. Wybór odpowiedniej klasy na start może być trudny, dlatego warto przyjrzeć się bliżej mocnym i słabym stronom poszczególnych opcji.
Barbarzyńca - silna i wytrzymała klasa postaci
Barbarzyńca to przedstawiciel prawdziwej siły fizycznej, zdolny zadawać ogromne obrażenia w walce wręcz. Jego główną bronią są wielkie, dwuręczne topory, młoty i maczugi, którymi atakuje całe grupy przeciwników naraz. Posiada umiejętności pozwalające mu ignorować część otrzymywanych obrażeń i szybko się regenerować, dzięki czemu może stawić czoła nawet potężnym bossom. Jego styl walki opiera się na fizycznej sile, dlatego musi posiadać dobrą zbroję. Z barbarzyńcą warto stawiać na krytyczne obrażenia, trafienia obszarowe i efekty powodujące krwawienie oraz ogłuszenie.
Duże obrażenia obszarowe w walce wręcz
Barbarzyńca posiada wiele umiejętności pozwalających zadawać ogromne ilości obrażeń obszarowych, czyli takich, które dotykają całe grupy wrogów jednocześnie. Może na przykład wykonać potężne uderzenie bronią w ziemię, powodując fale uderzeniowe rozchodzące się na boki. Inna umiejętność pozwala mu zakręcić bronią wokół siebie, raniąc wszystkich w pobliżu. Dzięki temu barbarzyńca świetnie radzi sobie z tłumami słabszych przeciwników.
Umiejętności wzmacniające obronę
Mimo ogromnej siły, barbarzyńca nie jest nieśmiertelny i czasem musi skupić się na obronie, by przetrwać najcięższe starcia. Może na przykład na chwilę zwiększyć swoją wytrzymałość i ograniczenie otrzymywanych obrażeń. Inną przydatną umiejętnością jest odbijanie części otrzymywanych trafień z powrotem na wrogów. Barbarzyńca potrafi też na krótko unieruchomić cel, aby zyskać chwilę na wyleczenie się.
Zdolności do szybkiego przemieszczania się po polu walki
Mimo sporych rozmiarów i ciężkiego ekwipunku, barbarzyńca potrafi poruszać się z zaskakującą prędkością i zwinnością. Może na przykład błyskawicznie przeskoczyć na drugi koniec pola walki, aby dołączyć do walczących tam sojuszników. Inną przydatną umiejętnością jest ciągły bieg, pozwalający na szybkie przemieszczanie się i jednoczesne zadawanie obrażeń zwolnionym wrogom.
Czarodziej - mistrz magii i zaklęć
Czarodziej to klasa opierająca się głównie na potężnych czarach i zaklęciach rzucanych z dystansu. Jego główną bronią są różdżki, kostury i księgi zaklęć. Nie dorównuje wojownikom pod względem siły, ale kontroluje żywioły i mistyczne energie zadające ogromne obrażenia. Musi jednak uważać, by nie zostać złapanym w zwarciu. Czarodziej świetnie nadaje się do eliminowania pojedynczych potężnych celów i tłumów słabszych wrogów.
Potężne czary uszkadzające przeciwników
Czarodziej dysponuje szerokim wachlarzem zaklęć uszkadzających, many z których ignorują pancerz i zadają obrażenia bezpośrednio punktom życia wroga. Może miotać kule ognia, błyskawice, promienie energetyczne lub lodowe kolce, każdy z innymi efektami dodatkowymi. Niektóre zaklęcia powodują spowolnienie celu, inne jego osłabienie lub krwawienie. Dzięki temu czarodziej może dostosować styl walki do sytuacji.
Klony i przywołania wspomagające walkę
Oprócz bezpośrednich ataków, czarodziej może też przywoływać na polu bitwy dodatkowe jednostki, które będą walczyć u jego boku. Mogą to być na przykład magiczne klony samego czarodzieja, demony z innych wymiarów lub stworzenia z lodu bądź energii. Przywołania pomagają odciągać uwagę wrogów i zadawać dodatkowe obrażenia obszarowe.
Kontrola nad żywiołami ognia, lodu i błyskawic
Oprócz prostych zaklęć rzucanych na pojedyncze cele, czarodziej dysponuje także potężnymi czarami kontrolującymi całe obszary pola bitwy. Może na przykład przywołać deszcz meteorów padających na wrogów z nieba. Inna umiejętność pozwala zamrozić wszystkich przeciwników w pobliżu w blokach lodu. Jeszcze inna wywołuje burzę z piorunami rażącymi całą okolicę. To sprawia, że czarodziej jest postrachem dużych grup wrogów.
Czytaj więcej: Jak Nekromanta zdominował endgame w Diablo 4 - najlepszy build sezonu 1
Łotrzyk - mobilny i śmiercionośny z ukrycia
Łotrzyk to przedstawiciel klas schludnych - zabójców działających z ukrycia i atakujących z zaskoczenia. Walczy głównie łukami, kuszami i sztyletami. Jest bardzo zwinny i mobilny, ale także delikatny. Aby przetrwać, musi eliminować wrogów zanim zostanie wykryty, lub unikać bezpośredniej walki. Łotrzycy świetnie nadają się do szybkich ataków na tyły wroga.
Ataki dystansowe z łuku i kusz
Podstawą walki łotrzyka są ataki dystansowe z łuków, kusz i broni miotanej. Może on czaić się w ukryciu, a następnie zadawać celne, krytyczne trafienia w wrogów. Niektóre z jego strzał są w stanie przeszyć nawet kilka celów na wylot. Inne powodują dodatkowe efekty, jak zatrucie, spowolnienie lub krwawienie. Walka na dystans pozwala łotrzykowi unikać bezpośredniego starcia.
Trucizny osłabiające cele
Łotrzyk może pokrywać bronie specjalnymi truciznami, zadającymi dodatkowe obrażenia z czasem lub osłabiającymi wrogów. Niektóre trucizny powodują na przykład zmniejszenie obrażeń zadawanych przez cel, inne spowalniają go lub zwiększają otrzymywane obrażenia. Trucizny pozwalają łotrzykowi stopniowo osłabiać silniejszych przeciwników przed bezpośrednim starciem.
Wysokie obrażenia krytyczne z zaskoczenia
Łotrzyk zadaje ogromne obrażenia krytyczne, jeśli zaatakuje cel z ukrycia, na którym nie spoczywa uwaga wroga. Może na przykład dobić dziesiątki procent punktów zdrowia jednym celnym strzałem w plecy niczego nie spodziewającego się przeciwnika. Umiejętności specjalizacji pozwalają zwiększać szansę na takie trafienia. Daje to łotrzykowi ogromną siłę rażenia, o ile tylko zdoła zaatakować z zaskoczenia.
Mnich - wspierający sojuszników w walce

Mnich to niezwykła klasa łącząca walkę wręcz z mistycznymi umiejętnościami wspierania drużyny i kontrolowania pola bitwy. Choć sam w sobie nie jest potężnym wojownikiem, potrafi wzmacniać sojuszników i utrudniać życie wrogom. Walczy pięściami lub bronią łańcuchową. Jest mobilny i elastyczny. Idealnie nadaje się dla graczy lubiących współpracę i koordynację.
Leczenie i wzmacnianie drużyny
Mnich posiada szeroki wachlarz umiejętności pozwalających leczyć sojuszników i zwiększać ich siłę. Może na przykład tworzyć lecznicze aury regenerujące punkty zdrowia wszystkim w pobliżu. Inne zdolności pozwalają podnosić obrażenia lub szybkość ataku sojuszników. Jeszcze inne umożliwiają wskrzeszanie poległych towarzyszy. To czyni mnicha nieodzownym wsparciem drużyny.
Kontrola nad polem walki
Mnich potrafi też kontrolować pole walki, by utrudnić życie wrogom. Może tworzyć na przykład bariery powstrzymujące poruszanie się przeciwników lub obszary zadające im stale obrażenia. Inna umiejętność pozwala przyciągać wrogów w wybrane miejsce. Jeszcze inne osłabiają cel, spowalniają go lub odbijają jego ataki. To pozwala nadawać bitwie pożądany przez mnicha kierunek.
Wsparcie w postaci mantr i symboli
Mnich może także rzucać specjalne zaklęcia w postaci symboli i mantr, dające korzyści całej drużynie. Niektóre z nich leczą lub zwiększają obrażenia wszystkich sojuszników w promieniu działania. Inne pochłaniają część otrzymywanych obrażeń lub zwiększają szansę na uniknięcie ataku. Odpowiednie rozlokowanie tych wspomagających efektów ma kluczowe znaczenie dla sukcesu drużyny.
Nekromanta - mistrz nieumarłych
Nekromanta to postać władająca mroczną sztuką podnoszenia zwłok i kontrolowania energii życia. Choć sam dość kruchy, potrafi przywoływać całą armię zombie, szkieletów i innych nieumarłych sług, by walczyły u jego boku. Jego zaklęcia absorbują energię życiową i zadają dotkliwe obrażenia. To klasa dla graczy lubiących przewagę liczebną i "rozlewną" walkę.
Armie zombie i szkieletów
Kluczową zdolnością nekromanty jest możliwość podnoszenia ciał poległych wrogów, by stali się bezwolnymi zombie i szkieletami pod jego kontrolą. Im więcej nekromanta zabije wrogów, tym liczniejszą armię umarłych może zgromadzić. Sługi będą walczyć u jego boku i stanowić mięso armatnie, chroniąc nieco kruchego nekromantę. To sprawia, że nekromanta stale zyskuje przewagę liczebną.
Przeklęte zaklęcia niszczące życie
O
Podsumowanie
Wybór klasy postaci w Diablo 4 to ważna decyzja, która zdeterminuje styl rozgrywki i przeżycia jakie czekają gracza. Każda z dostępnych opcji ma swoje unikalne zalety, wady i mechaniki rozgrywki. Barbarzyńca to idealny wybór dla miłośników walki wręcz i zadawania dużych obrażeń obszarowych. Czarodziej pozwoli kontrolować pole walki za pomocą potężnych zaklęć. Łotrzyk zapewni mobilność, skrytość i wysokie obrażenia z ukrycia. Mnich wesprze grupę buffami i kontrolą pola walki. Nekromanta przywoła armię nieumarłych sług. Druid pozwoli harmonijnie współpracować z naturą. Wybór należy dopasować do własnego stylu gry.